'Wat moet ik weten om een som uit te kunnen rekenen?': verlengde instructie bij rekenen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
'Wat moet ik weten om een som uit te kunnen rekenen?': verlengde instructie bij rekenen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Tijdens de rekenlessen had ik twee verschillende instructiegroepen. Met mijn onderzoeksgroep stelde ik voorafgaand aan de verlengde instructie de vraag: "wat moet ik kunnen/weten om deze som uit te rekenen?" Hiervan maakten we een lijstje voordat we echt aan de verlengde instructie gingen. Met de controlegroep heb ik alleen de verlengde instructie gedaan, zonder het ophalen van de voorkennis.
Conclusie: De onderzoeksgroep heeft binnen de methodetoetsen meer vooruitgang geboekt dan de controlegroep. De leerlingen uit de onderzoeksgroep gingen enthousiaster aan het werk en begrepen de sommen steeds beter. Een consequente verlengde instructie zorgt ervoor dat de leerlingen vooruitgaan. Het ophalen van de voorkennis doet daar nog een schepje bovenop.
Advies: Zorg voor consequente verlengde instructie en haal hierbij de voorkennis op. Oefen de onderdelen zodat de leerlingen opgewarmd aan het werk kunnen. De individuele verwerking is door deze verlengde instructie korter, doordat de leerlingen meer betrokken aan het werk zijn en er al een deel van de sommen samen geoefend wordt.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2010 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |