Onderwijs en jeugdzorg met elkaar verbonden
Onderwijs en jeugdzorg met elkaar verbonden
Samenvatting
Dit onderzoek levert een bijdrage aan de ontwikkelingen die het passend onderwijs (Rijksoverheid, 2015) en de transitie van de jeugdzorg (Transitiebureau Jeugd, 2012) met zich meebrengen. Vanuit de literatuurstudie blijkt dat er voldoende redenen zijn om aan te nemen dat ketensamenwerking leidt tot betere zorguitkomsten en dat dit om een doorbreking van bestaande werkwijzen en een andere blik van professionals vraagt. Het toont tevens de complexiteit aan waar de professional mee dient om te gaan; een verandering op micro- meso- en macroniveau (Minkman, Ahaus & Huijsman, 2010). Door middel van een ontwerponderzoek wordt een opzet gemaakt voor een Jongeren Service Punt; een locatie in het Voortgezet Onderwijs waar professionals vanuit verschillende organisaties werkzaam zijn en waar leerlingen met vragen van alle dag terecht kunnen. De volgende onderzoeksvraag is hiervoor geformuleerd: Hoe kan een Jongeren Service Punt op onderwijsinstelling X een duurzame bijdrage leveren aan het antwoord op hulpvragen van jongeren in de wijk ‘De Vossener’? De deelvragen zijn onder andere gericht op, de behoefte van jongeren aan een Jongeren Service Punt; welke (hulp) vragen zouden ze stellen aan professionals en aan de definitie van de samenwerking; wat verstaan we als professional onder samenwerken en wanneer is deze verbeterd
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Special Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Partner | Fontys Hogescholen |
Jaar | 2016 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |