De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Sociaal stripverhaal

gebruik van het sociaal stripverhaal voor de pragmatische vaardigheden bij kinderen met ass

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Sociaal stripverhaal

gebruik van het sociaal stripverhaal voor de pragmatische vaardigheden bij kinderen met ass

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Inleiding Binnen de logopedische behandeling worden kinderen met een autisme spectrum stoornis steeds vaker aangemeld in de logopedische praktijk. Deze kinderen ondervinden moeilijkheden met de pragmatische ontwikkeling. Pragmatiek is de vaardigheid om het taalgebruik aan te passen aan de gesprekspartner, de context en de situatie. In de logopedische praktijk is een tekort aan behandelmateriaal wat past bij de belevingswereld van deze kinderen. Doordat weinig behandelmateriaal aanwezig is, wordt door logopedisten meer aandacht geschonken aan andere onderdelen van de taal. Om deze reden is het van belang dat meer aandacht wordt geschonken aan passend behandelmateriaal. Met de behandelinterventie ‘’sociaal stripverhaal’’ werden positieve resultaten behaald in de pragmatische ontwikkeling. Het sociaal stripverhaal wordt bij kinderen met een autisme spectrum stoornis gebruikt als communicatiemiddel dat gesprekken illustreert en vereenvoudigd aan de hand van eenvoudige tekeningen. De volgende onderzoeksvraag is om die reden opgesteld. • Hoofdvraag: Wat voor invloed heeft het sociaal stripverhaal binnen mijn logopedische behandeling op de pragmatische ontwikkeling van mijn cliënten met autisme? Methode Aan het actieonderzoek hebben 3 participanten deelgenomen. De participanten waren tussen de 7;1 en 9;9 jaar oud. Bij deze participanten is de behandelinterventie ‘’sociaal stripverhaal’’ ingezet. De behandelinterventie is voor een half jaar uitgevoerd en voorafgaand en na een halfjaar zijn de onderzoeken Renfrew actieplatentest, Renfrew Busverhaal test en de CELF-4-NL pragmatieklijst afgenomen om de gemiddelde voortgang van de drie participanten te meten. Resultaten De eindmeting van de gemeten pragmatiekonderdelen; communicatieve intenties/functies, presuppositie, conversatievaardigheden scoorden hoger dan bij de beginmeting. Ouders en kinderen gaven het interventiemiddel een positieve beoordeling. Conclusie Het sociaal stripverhaal werd positief ontvangen door de ouders en cliënten en heeft een positieve invloed op de pragmatische ontwikkeling van kinderen met autisme.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2018-06-11
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk