De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Move it

Een praktijkgericht onderzoek naar de invloed van frequenter buitenspelen op naar buiten gekeerd ongewenst gedrag

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Move it

Een praktijkgericht onderzoek naar de invloed van frequenter buitenspelen op naar buiten gekeerd ongewenst gedrag

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit praktijkgericht actieonderzoek is gebaseerd op vraagstukken van het team van de onderzoeksschool betreffende de aanpak van ongewenst gedrag. In Finland is op onderzoek gegaan naar een antwoord op deze vraagstukken. Het Finse onderwijs staat internationaal immers zeer goed bekend (Sahlberg, 2012). Daar is een ‘pareltje’ ontdekt dat ondersteunt ter preventie en bij de afname van ongewenst gedrag, namelijk ‘frequenter buitenspelen’. Vanuit deze ontdekking is onderstaande onderzoeksvraag ontstaan: “Op welke wijze heeft frequenter buitenspelen invloed op naar buiten gekeerd ongewenst gedrag op de speelplaats door kinderen uit groep 8?” Voorafgaand aan dit praktisch onderzoek zijn observaties en enquêtes onder kinderen, ouders en leraren afgenomen. Deze beginfase is gevolgd door de onderzoeksperiode. De preventieve, positieve en schoolbreed inzetbare interventie ‘frequenter buitenspelen’ is op de onderzoeksschool in groep 8 beproefd. Tijdens de afsluitende periode is wederom geobserveerd en zijn enquêtes afgenomen. Uit de statistieken valt te concluderen dat het ‘frequenter buitenspelen’ een positieve invloed heeft gehad op het reduceren van naar buiten gekeerd ongewenst gedrag. Zowel het team als de kinderen van de onderzoeksschool spreken over een geslaagd onderzoek. Kanttekeningen die hierbij gemaakt kunnen worden, zijn dat het onderzoek een betrekkelijk korte periode omvat en er sprake is van slechts een onderzoeksschool. Dit leidt tot de vraag of de behaalde resultaten zullen beklijven. Kinderen zelf weten het al: Op onze droomschool hebben we minder lessen en mogen we meer spelen om te kunnen ontwikkelen, aldus groep 8 van de onderzoeksschool en ‘De Staat van de Leerling’ door Inspectie van het Onderwijs (2016). De uitkomsten van het onderzoek zijn echter dermate interessant dat plannen voor vervolgonderzoek en implementatie worden gesmeed

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2016
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk