De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Begrijpend luisteren: Betekenisvolle luister- en denklessen.

een onderzoek naar interventies die de luistervaardigheid en betrokkenheid van begaafde kinderen in groep 3 verhogen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Begrijpend luisteren: Betekenisvolle luister- en denklessen.

een onderzoek naar interventies die de luistervaardigheid en betrokkenheid van begaafde kinderen in groep 3 verhogen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit praktijkgerichte onderzoek is een ontwerponderzoek met als doel het onderzoeken en verbeteren van de eigen beroepspraktijk ten aanzien van het begrijpend luisteren op een basisschool in Apeldoorn. Dit ontwerponderzoek bestaat uit een fase van vooronderzoek, een ontwerpfase en een evaluatiefase. Een vooronderzoek vanuit de school toonde aan dat er behoefte was om het aanbod begrijpend luisteren in de groepen 1/2 en 3 inzichtelijk te maken. Tevens werd er door leerkrachten aangegeven dat er handelingsverlegenheid was om tegemoet te komen aan de begaafde kinderen. In dit onderzoek is daardoor de keuze gemaakt om te onderzoeken welke interventies begaafde kinderen nodig hebben om hun luistervaardigheid en betrokkenheid hierbij te vergroten. De probleemanalyse en het theoretisch kader hebben geleid tot de volgende onderzoeksvraag: Welke interventies voor het onderwijs in begrijpend luisteren hebben begaafde kinderen in groep 3 nodig om hun betrokkenheid en luistervaardigheid te vergroten? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is gebruik gemaakt van verschillende onderzoeksmethoden. De geanalyseerde gegevens komen voort uit kwalitatieve data zoals observaties en een interview. De kwantitatieve data bestaan uit schaalvragen en toetsgegevens. Uit deze gegevens is een ontwerp voortgekomen, waarmee een experiment is uitgevoerd. Uit observaties tijdens de uitvoering van de ontworpen lessen en een terugkoppeling met de deelnemende leerlingen is gebleken dat de ingezette interventies een positief effect hebben op hun betrokkenheid en de luistervaardigheid hebben vergroot. Het onderzoek is uitgevoerd in groep 3 en de aanbeveling is om de uitgevoerde interventies in te gaan zetten in het onderwijsaanbod. Tevens blijkt uit dit onderzoek dat het voor de leerkrachten van de groepen 1/2 en 3 belangrijk is om van de begrijpend luisterles een gerichte luister- en denkactiviteit te maken voor leerlingen van alle niveaus.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2018-07-03
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk