Motivatie-verhoging door keuzevrijheid in beweegniveau (in de lessen lichamelijke opvoeding)
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Motivatie-verhoging door keuzevrijheid in beweegniveau (in de lessen lichamelijke opvoeding)
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het is belangrijk dat leerlingen in het onderwijs gemotiveerd zijn, zodat ze zich kunnen focussen op hun taak en zich verder kunnen ontwikkelen. Motivatie wordt door Deci & Ryan in 6 verschillende categorieën in gedeeld. Op de laatste categorie, de intrinsieke motivatie, wordt in het artikel ingezoomd.
Deci & Ryan beschrijven verbondenheid, competentie en autonomie gevoel als de drie basisbehoeftes waarvan de invulling essentieel is voor de intrinsieke motivatie. Als één of meerdere van deze behoeftes bevredigd worden zal een mens intrinsiek gemotiveerd raken.
In dit onderzoek wordt gemeten of de motivatie van leerlingen (Atheneum jaar 2) voor Lichamelijke Opvoeding verandert, wanneer ze keuzevrijheid krijgen om zich zelf in te delen op een te kiezen beweegniveau.
Bij de interventie groep is het competentie en autonomie gevoel van de leerlingen verhoogd, door ze keuzemogelijkheden aan te bieden in beweegniveau. Dit is gedaan door verschillende beweegsituaties neer te zetten bestaande uit verschillende niveaus, waarbij de leerlingen zelf de keuze kregen op welk niveau ze aan de slag gingen.
Het onderzoek heeft echter geen significante verandering van de motivatie tijdens het interventieprogramma kunnen aantonen. Een te korte interventie kan de mogelijke oorzaak daarvan zijn.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Sporthogeschool |
Partner | Fontys Sporthogeschool Tilburg |
Jaar | 2012 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |