De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Onbegrijpelijk! Wat doe je er aan?

Verschenen in Tekstblad 2024-3

Onbegrijpelijk! Wat doe je er aan?

Verschenen in Tekstblad 2024-3

Samenvatting

Begrijpelijkheid van overheidsteksten staat al decennialang op diverse agenda’s. Zo investeerde de overheid in allerlei verbeterprojecten, tools en kritische kwaliteitscontroles door bijvoorbeeld de Nationale Ombudsman. Alom bekend is de Belastingdienst, die de begrijpelijkheid van brieven wilde verbeteren onder het motto ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’. In de jaren ’90 ontwikkelde de dienst een toetsingsinstrument om te beoordelen of een brief de deur uit mocht (3-poorten-model) en onderzochten mystery-readers onder leiding van Jan Renkema (1994) de tekstkwaliteit. Recent volgde het project Begrijpelijke Brieven. Waarom is deze aandacht voor begrijpelijke overheidsteksten nog steeds nodig?

OrganisatieHAN University of Applied Sciences
AfdelingAcademie Business & Communicatie
Academie IT en Mediadesign
Gepubliceerd inTekstblad 2024-3 Uitgave: 3
Jaar2024
TypeArtikel
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk