De waarde van praktijkonderzoek in de school: zicht op doelen en kwaliteit
De waarde van praktijkonderzoek in de school: zicht op doelen en kwaliteit
Samenvatting
In het onderwijs is de heersende gedachte dat praktijkonderzoek door leraren belangrijk is, het draagt zowel bij aan de professionalisering van de leraar (Bolhuis & Kools, 2012) als aan de kwaliteit van het onderwijs (Leeman & Wardekker, 2010). In de afgelopen jaren zijn steeds meer docenten betrokken geraakt bij onderzoek in de school bijvoorbeeld als docentonderzoeker, als mede-begeleider van praktijkonderzoek van leraren in opleiding of als critical friend. We zien dus een duidelijke toename van onderzoek in de school uitgevoerd door leraren. Toch gaat dit niet vanzelf, zo blijken bijvoorbeeld de randvoorwaarden waaronder onderzoek plaats moet vinden in de ogen van leraren vaak onvoldoende (Meijer, Meirink, Lockhorst & Oolbekkink, 2010) en worden resultaten van onderzoek vaak niet verder de school ingebracht. Sceptici binnen en buiten de school vragen zich dan ook af wat onderzoek in de school nu eigenlijk waard is. Wat is de kwaliteit van praktijkonderzoek door leraren (Cochran-Smith & Lytle 2009; Zeichner & Noffke 2001)? Wij willen in deze bijdrage een voorstel doen voor kwaliteitscriteria die recht doen aan de specifieke kenmerken en doelen van onderzoek in de school.
Organisatie | HAN University of Applied Sciences |
Afdeling | Academie Educatie |
Lectoraten | |
Lectoraat | Naar een Meervoudige Professionaliteit van Leraren |
Eigentijds Beoordelen en Beslissen | |
Gepubliceerd in | Script |
Jaar | 2014 |
Type | Artikel |
Handle | 20.500.12470/60 |
Taal | Onbekend |