De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Herontwerp en vervaardiging van een Nintendo Wii controller voor het lectoraat Revalidatie

en onderzoek naar de toepasbaarheid van de aangepaste controller

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Herontwerp en vervaardiging van een Nintendo Wii controller voor het lectoraat Revalidatie

en onderzoek naar de toepasbaarheid van de aangepaste controller

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Therapeuten van Revant Revalidatie geven op Mytylschool de Schalm te Breda therapie aan kinderen met cerebrale parese. Bij deze kinderen wordt de Nintendo Wii ingezet om de aangedane, spastische lichaamsdelen te trainen. Deze Wii wordt bestuurd door een controller, de Wiimote. De inspanningen of bewegingen die met de Wiimote worden gemaakt en nodig zijn om de games te besturen, zorgen voor een positief revalidatie effect bij de gebruiker. Door de cerebrale parese kan de Wii-controller echter niet volledig worden bediend. Daarom is er vanuit het lectoraat Revalidatie een opdracht geformuleerd die aansluit op deze problematiek: “Ontwerp en vervaardig een product dat een oplossing biedt voor bedieningsproblemen van de patiënten met cerebrale parese betreffende de Wii-controller.”
In de analyse van deze afstudeerscriptie is de doelgroep gedefinieerd aan de hand van het classificatiesysteem dat door Revant Revalidatie voor cerebrale parese gebruikt wordt. Dit systeem, het Manual Ability Classification System (MACS), beschrijft op vijf niveaus hoe kinderen met cp hun handen gebruiken bij het hanteren van objecten bij dagelijkse bezigheden.
Ter ideevorming is een inventarisatie gemaakt van de verschillende soorten besturingen die de Wii reeds heeft. Tijdens een eerste bezoek aan de Mytylschool is bekeken wat de uitwerking van cerebrale parese op de bediening van de Wiimote is. De focus van het besturingsprobleem ligt op het vasthouden en richten van de Wiimote in combinatie met het indrukken van de bedieningsknoppen. Het herontwerp is gebaseerd op het scheiden van deze eigenschappen.
Het ontwerpen van het prototype begon met testen van bestaande schakelaars die aan de Wiimote kunnen worden gekoppeld bij Sophia Revalidatie te Den Haag. Er blijkt een grote diversiteit aan schakelaars te bestaan die bij verschillende bedieningsproblemen toegepast kunnen worden. Na kort onderzoek is het vraagstuk over hoe deze schakelaars aan de Wiimote gekoppeld kunnen worden beantwoord. De Wiimote kan aangepast worden door elektronische bedrading op de printpraat te solderen waardoor de bedieningsknoppen naar schakelaars doorverbonden kunnen worden. Hiermee komt het richtgedeelte los van de knoppen.
Op de Mytylschool de Schalm te Breda is in het bijzijn van therapeuten van Revant Revalidatie een event recording gehouden om het prototype te testen. De opzet van de event recording is in het meetprotocol vastgelegd. Het is uitgevoerd met als doel de originele Wiimote en de aangepaste Wiimote met elkaar te vergelijken. De camerabeelden van de proefpersonen die het spel Wii Bowling spelen zijn achteraf geanalyseerd. Aan de hand van geometrische metingen en tijdswaarneming van de beelden is een verhoogd effect geconstateerd op het strekken van de arm. Evenals een toename van het aantal punten per worp en afname van de hoeveelheid foute worpen en benodigde tijd per worp. Er kan gesteld worden dat het prototype een goede oplossing is voor de besturingsproblemen van kinderen met cerebrale parese.
Naar andere ziektebeelden met bijkomende besturingsbeperkingen kan nog een vervolgstudie gedaan worden. De mogelijkheid tot aansluiten van andere schakelaars in het prototype is namelijk aanwezig. Met een hoger budget bij een vervolgstudie zou tevens de kwaliteit van het prototype verbeterd kunnen worden.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingTISH Bewegingstechnologie
AfdelingAcademie voor Technologie, Innovatie & Society Den Haag
PartnerLectoraat Revalidatie
Jaar2014
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk