A Variable- and Person-Centered Approach to Further Understand the Relationship Between Actual and Perceived Motor Competence in Children
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
A Variable- and Person-Centered Approach to Further Understand the Relationship Between Actual and Perceived Motor Competence in Children
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Purpose: To study the relationship between actual motor competence (AMC) and perceived motor competence (PMC) in a large sample of 6- to 12-year-old children. Method: The AMC and PMC were measured (N = 1,669, 55% boys) with the Athletic Skills Track and the Physical Self-Confidence Scale, respectively. A variable-centered approach was applied to examine the AMC– PMC association by means of correlation coefficients and Fisher’s z tests. Cluster analyses were used to identify profiles of children from a person-centered perspective. Results: The AMC–PMC correlation strengthened with increasing age (r = .084 in 6- to 7-year-olds to r = .416 in 10- to 11-year-olds). The person-centered approach revealed two profiles with corresponding levels of AMC and PMC, and two profiles with divergent levels. Discussion: In addition to clarifying the age-related increase in the association between AMC and PMC, the profiles from the person-centered approach result in new gateways for tailoring interventions to the needs of children with different AMC–PMC profiles.
Accepted author manuscript version reprinted, by permission, © Human Kinetics, Inc.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Afdeling | Faculteit Gezondheid, Voeding & Sport |
Lectoraat | Lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving |
Gepubliceerd in | Journal of Teaching in Physical Education Human Kinetics, Pagina's: 1-10 |
Datum | 2021-09-01 |
Type | Artikel |
DOI | 10.1123/jtpe.2021-0038 |
Taal | Engels |