Hoe kan Stadsmagazine Los relatiebeheer toepassen als een essentiële succesfactor, zodat dit de positie van het magazine in Leiden en de omliggende gemeentes nog meer verstevigt?
Hoe kan Stadsmagazine Los relatiebeheer toepassen als een essentiële succesfactor, zodat dit de positie van het magazine in Leiden en de omliggende gemeentes nog meer verstevigt?
Samenvatting
Stadsmagazine Los is een andere richting in geslagen. Zo heeft het magazine een nieuwe uitstraling gekregen. Ook zijn er redactioneel veranderingen aangebracht en heeft de verspreiding een ander vorm aangenomen.
Stadsmagazine Los wil meer kennis vergaren over de adverteerders van het magazine, daarom zal dit onderzoek zich richten op de volgende onderzoeksvraag: Hoe kan Stadsmagazine Los relatiebeheer toepassen als een essentiële succesfactor, zodat dit de positie van het magazine in Leiden en de omliggende gemeentes nog meer verstevigt? Het onderzoek is uitgevoerd op basis van betrokken literatuur en interviews met (potentiële) adverteerders van het magazine.
Uit diverse afgenomen interviews komt naar voren dat de adverteerder zeer tevreden is over het contact met het magazine, maar dat zij niet loyaal zijn aan het magazine. Uiteraard is dit laatste zeer belangrijk, omdat loyaliteit ervoor zorgt dat de adverteerders niet snel zullen overstappen naar een andere organisatie. Daarom is het van belang voor het magazine om zich meer op relatiemanagement te gaan richten.
Uit onderzoek komt naar voren dat de adverteerders wel op de hoogte zijn gesteld van de nieuwe verspreiding, maar dat zij hierover niet volledig waren geïnformeerd. Zo bleek uit het onderzoek, dat sommige geïnterviewde niet wisten dat het magazine niet meer op alle plekken in de stad lag. Ook gaven veel adverteerders aan dat zij geen verschil zagen in de oude en de nieuwe uitstraling van het magazine.
Om de positie van het magazine te verstevigen moet het magazine zich meer gaan richten op relatiemanagement. Zo moet het magazine de klanten beter gaan segmenteren en moet zij gebruik gaan maken van een klantenbestand. Hiermee wordt het duidelijk wie de adverteerders zijn en wat hun behoeftes zijn.
Concluderend uit het onderzoek kan worden gesteld, dat het magazine zich meer moet richten op relatiemanagement, zodat op de lange termijn meer rendement kan worden behaald, wat uiteindelijk ook meer winst betekent.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Opleiding | ESC Communicatie |
Afdeling | Academie voor European Studies & Communication |
Jaar | 2010 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |