En LVB, wat moet je ermee?!
Jongeren met een licht verstandelijke beperking in de reguliere hulpverleningWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
En LVB, wat moet je ermee?!
Jongeren met een licht verstandelijke beperking in de reguliere hulpverleningWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De opdrachtgever van dit onderzoek is Stek Jeugdhulp, leefgroep Moria te Krimpen aan den IJssel. De leefgroep is bestemd voor ‘normaal begaafde’ jongeren, maar in de praktijk komt het ook vaak voor dat er jongeren met een licht verstandelijke beperking worden geplaatst. Dit is eigenlijk geen doelgroep van Stek. De pedagogisch medewerkers van de leefgroep hebben aangegeven het lastig te vinden om aansluiting te vinden bij deze doelgroep. Ze willen graag handvatten over hoe om te gaan met licht verstandelijke beperkte jongeren op een leefgroep. Dit heeft tot de volgende probleemstelling geleid:
‘Op welke manier kunnen de pedagogisch medewerkers van leefgroep Moria te Krimpen aan den IJssel het beste aansluiten bij de ontwikkeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking, in de leeftijdscategorie 10 t/m 15 jaar?’
In het onderzoek komt naar voren op welke manier jongeren met een LVB het beste begeleid kunnen worden. Belangrijk daarin is de manier waarop de pedagogisch medewerker met de licht verstandelijk beperkte jongere communiceert. Er wordt aangegeven hoe pedagogisch medewerkers van reguliere hulpverlening/woonvormen, die geen expert zijn op het gebied van beperkingen, kunnen aansluiten bij de jongeren. Zo wordt er beschreven hoe zij jongeren bijvoorbeeld nieuwe vaardigheden kunnen aanleren.

Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Opleiding | SP Sociaal Pedagogische Hulpverlening |
Afdeling | Academie voor Sociale Professies |
Partners | Stek Jeugdhulp (Krimpen aan den IJssel) |
Jaar | 2013 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |