The affective affordances of disability
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
The affective affordances of disability
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In this paper, I propose an affective-formalist reading of what I call the affective affordances of disability; the way in which the representation of disability is able to move us. Through a comparative reading of two artworks, Michelangelo's David and Berlinde de Bruyckere's Into One-another Ill, to P.P.P., this paper explores the relationship between how reading for form in the mimetic representation of disability informs how we are affected by it. Concurrently, it explores how affect, conceived as a visceral force that moves through and impresses on bodies, can be generated through the way in which disabled bodies are represented in art.
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/andrieshiskes/

Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Afdeling | Faculteit Management & Organisatie |
Lectoraat | Lectoraat Change Management |
Gepubliceerd in | Digressions: Amsterdam Journal of Critical Theory, Cultural Analysis, and Creative Writing Vrije Universiteit, Amsterdam, Vol. 3, Uitgave: 2, Pagina's: 5-17 |
Jaar | 2019 |
Type | Artikel |
Taal | Engels |