De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Samenvatting

Dit eindverslag gaat over de vertaling van de 9 competenties welke je voor de opleiding AD-PT moet voltooien. In theorie zijn er verschillende competenties genoemd en ik zal ze hieronder beschrijven.
Competentie 1 gaat over het onderhandelen en communiceren. Het is de bedoeling dat je als aankomend projectleider weet hoe je met klanten en met het project team moet onderhandelen, en hoe je goed moet communiceren met deze personen. Om deze competentie te behalen heb ik onderhandeld met de groothandel om offertes af te ronden. Verder heb ik met klanten om de tafel gezeten om hun te adviseren en mee te denken met hun vragen over de installatie in hun nieuwbouw woning. Ik heb de klant uitleg gegeven over vragen over de uitgebrachte offerte.
In competentie 2 gaat het over hoe de kostprijs van een calculatie tot stand komt en dat je kunt bepalen aan welke voorwaarden hieraan gesteld worden. Je moet goed het verschil weten tussen de kostprijs en de verkoopsprijs. Bij competentie 2 heb ik een calculatie gemaakt voor de renovatie en nieuwbouw van een verzorgingstehuis in Maassluis voor de Argos Zorggroep.
Bij competentie 3 is het de bedoeling dat je de eventuele risico's van een project kan in schatten doorbij het begin van het project een risicoanalyse te maken, het ambitieuze doel te bepalen en dat je weet wat een plan van aanpak is. Voor competentie 3 heb ik een prognose gemaakt voor een tweetal projecten welke wij in opdracht hebben waar ik tevens mee bezig ben. De eerste is van woonhuis familie Flierman en de tweede is van het aanpassen brandmeldinstallatie en noodverlichting bij de Francois Haverschmidt van de Argos Zorggroep.
In competentie 4 gaat het over hoe je de doelstelling welke je hebt gesteld gaat bewaken en beheersen. Hiervoor heb ik een project bewaakt en beheerst. Dit doe ik nu nog steeds voor het woonhuis van familie Flierman.
Voor competentie 5 is het van belang dat je weet hoe je moet plannen bij een project en waar je op moet letten bij het maken van een planning. In competentie 5 ben ik bezig geweest met de planning van diverse projecten en hoe deze planningen tot stand zijn gekomen.
Bij competentie 6 gaat het over hoe je leiding moet geven aan het project team. Bij competentie 6 heb ik leiding gegeven aan het project " het woonhuis familie Flierman" en het vervangen van de intercom installatie op de Renovatie Bonnweg te Vlaardingen. Dit heb ik gedaan door de monteurs situationeel leiding te geven en dan vooral de monteurs aan te sturen en te motiveren.
Competentie 7 gaat over het ontwerpen. Hoe komt een ontwerp tot stand. Van uit welke uitgangpunten maken we een ontwerp dit kan door een bestek of een opgave van een klant. Ook zouden we een ontwerp kunnen maken door het probleem of vraag stelling van een klant te onderzoeken en zo tot een juiste oplossing te komen. Bij competentie 7 heb ik diverse ontwerpen gemaakt voor projecten, hierbij zijn vooral ontwerpen gemaakt van de installatie in utiliteit gebouwen.
In competentie 8 gaat over het meer en minderwerk van en wat de impact is van meer en minderwerk binnen en bedrijf. Bij competentie 8 heb ik diverse meer en minder werken gemaakt voor uitgevoerde projecten voor onder andere het Albeda College en Renovatie woningen te Capelle aan den IJssel.
Competentie 9 gaat over de schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden van de aankomende projectleiders. Hierbij is het van belang dat je de juiste schriftelijke uitdrukkingen gebruikt zonder dat je er iets anders van kan maken dan wat er bedoeld wordt. Dit hebben wij vooral geoefend door les verslagen te maken en kritisch te beoordelen tijdens de lessen.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingTISD Projectleider Techniek - AD
AfdelingAcademie voor Technologie, Innovatie & Society Delft
Jaar2013
TypeAssociate degree
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk