Kwalitatief onderzoek naar de ervaringen en behoeften van beginnende logopedisten bij het bieden van logopedische transgenderzorg
Kwalitatief onderzoek naar de ervaringen en behoeften van beginnende logopedisten bij het bieden van logopedische transgenderzorg
Samenvatting
Uit eerder onderzoek blijkt dat logopedisten beperkt onderwijs hebben genoten over transgenderzorg op de hbo-opleiding logopedie, wat vragen oproept over hun bekwaamheid. Ondertussen stijgen de zorgvragen en wachtlijsten. Dit onderzoek richt zich op de ervaringen en behoeften van beginnende logopedisten bij het bieden van logopedie bij transgender personen. Het doel is om aanbevelingen te doen voor verbeteringen in richtlijnen, onderwijs en aanvullende scholing. Hierdoor kan de kwaliteit van logopedie bij transgender personen in Nederland worden verhoogd.Acht logopedisten namen deel aan het onderzoek, voornamelijk werkzaam in de eerstelijnszorg. Slechts één deelnemer had eerdere ervaring met het behandelen van genderdysfonie. Deelnemers gaven aan zich onbekwaam te voelen in het behandelen van genderdysfonie door beperkte opleiding en praktijkervaring, waardoor zij transgender cliënten doorgaans doorverwijzen naar gespecialiseerde collega’s. Indien behandeling zou worden gestart, zou de focus liggen op de hulpvraag van de cliënt en gezond stemgebruik. Samenwerking met genderteams en psychologen wordt als relevant beschouwd. Beperkte ervaring en zorgvraag in de logopedische praktijk belemmeren specialisatie, terwijl onrealistische verwachtingen ten aanzien van stemverandering zonder operatieve ingreep een uitdaging vormen. De deelnemers noemden een keuzemodule genderdysfonie binnen de opleiding als een mogelijke oplossing. Deelnemers benadrukten het belang van praktijkervaring en gaven aan dat veiligheid centraal staat in de behandeling van transgender cliënten. Discussie: Het onderzoek toont aan dat meer aandacht voor genderdiversiteit in logopedieopleidingen gewenst is. Er wordt aanbevolen genderdysfonie in de richtlijn stemklachten op te nemen. Dit onderzoek stuitte op belemmeringen, zoals een gebrek aan relevante ervaring van deelnemers. Deelnemers konden geen persoonlijke ervaringen delen, wat de betrouwbaarheid van de gegevens verminderde. Daarnaast werd onvoldoende relevante literatuur gevonden, waardoor het onderzoek grotendeels steunde op gedateerde bronnen. De steekproef was mogelijk ook minder representatief, omdat deelnemers voornamelijk uit dezelfde regio’s kwamen en van dezelfde hbo-opleiding logopedie. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.
Organisatie | |
Opleiding | |
Afdeling | |
Datum | 2025-04-07 |
Type | |
Taal | Nederlands |