De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Tussen klank en schrift: de relatie tussen vroegtijdige articulatie- en spellingsproblemen bij eentalige kinderen in het speciaal basisonderwijs=Between sound and script: the relationship between early articulation and spelling difficulties in monolingual children in special primary education

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Tussen klank en schrift: de relatie tussen vroegtijdige articulatie- en spellingsproblemen bij eentalige kinderen in het speciaal basisonderwijs=Between sound and script: the relationship between early articulation and spelling difficulties in monolingual children in special primary education

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Wanneer een kind tieter zegt in plaats van gieter, is dat dan alleen schattig – of ook een vroeg signaal voor spellingproblemen? In dit onderzoek staat de mogelijke voorspellende waarde van articulatieproblemen centraal bij eentalige leerlingen in het speciaal basisonderwijs (SBO). Via dossieranalyse worden fonologische articulatiescores uit de HAPP-3-NL vergeleken met latere spellingresultaten op de CITO Spellingtoets in groep 3 en 4. Het doel is om te achterhalen of vroege spraakproductie samenhangt met schriftelijke taalvaardigheid. De voorlopige bevindingen wijzen op een verband tussen meer articulatieproblemen en lagere spellingsresultaten. Deze inzichten bieden logopedisten mogelijk handvatten om spellingproblemen eerder te signaleren en eventueel vroegtijdig te ondersteunen binnen het SBO bij eentalige kinderen in groep 3 en 4. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Afdeling
Datum2025-06-09
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk