De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:

Open access

Rechten:

Samenvatting

Communicatiestudente Kelly Griffioen heeft voor Swipe & Shop een onderzoek uitgevoerd omtrent het gedrag van gebruikers van de fashion-app. Het onderzoek moet aantonen welke factoren invloed hebben op de keuzes van de gebruikers in de Swipe & Shop-applicatie. De uitkomsten van het onderzoek moeten een communicatiestrategie opleveren die het gedrag van de gebruikers kan beïnvloeden. De theorie van gepland gedrag wordt gebruikt om het probleem in kaart te brengen. De uitkomsten zijn als volgt:
Swipe & Shop-gebruikers hebben een positieve houding tegenover de app en het kopen via de app. Ook de normatieve structuur en beliefs zijn positief tegenover het kopen via de app. Toch kopen veel gebruikers niet via de app. Dit heeft met hun intentie te maken. Veel gebruikers gebruiken de app alleen als inspiratiebron en zien het niet als koop-middel. Om gebruikers toch over te halen om te kopen via de app moeten deze beïnvloed worden zodat de intentie gaat veranderen.
Er is een communicatiestrategie opgesteld die de gebruikers positief moet beïnvloeden. De theorie van gepland gedrag van Ajzen & Fishbein biedt handvatten tijdens het onderzoek. Volgens de theorie kan de gedragsintentie worden beïnvloed door bepaalde informatie te geven aan de doelgroep. Dit kan door middel van persuasieve communicatie. De strategie waarvoor is gekozen is een informationele strategie. Dit sluit aan bij de informatievoorziening die nodig is om de gedragsverandering plaats te laten vinden.
Het advies aan Swipe & Shop is een communicatiestrategie die bestaat uit een filmpje, blogposts en posts op de sociale media van Swipe & Shop. In de communicatie-uitingen moet duidelijk worden dat de app ook via de desktop kan worden gebruikt en dat er filtermogelijkheden zijn in de app. Deze twee functies bestaan al langer, maar veel gebruikers weten niet van het bestaan van deze functies af. Dit terwijl gebruikers wel aangeven zulke opties te willen.
Verder zijn er nog enkele verbeteradviezen gegeven omtrent de factoren die gebruikers van de fashion-app belangrijk vinden. Er wordt voorgesteld om aanpassingen te doen aan de prijzen, productinformatie en afbeeldingen in de Swipe & Shop-app. Ook hiervoor zijn implementatieplannen gemaakt. Om gebruikers echt over te halen om te kopen via de app wordt er gebruikgemaakt van een van de zes beïnvloedingstechnieken van Cialdini. Door gebruik te maken van het Social Proof-concept kunnen gebruikers zich identificeren met gebruikers die al wel een aankoop hebben gedaan via de app. Hopelijk worden zij op deze manier overtuigd om wel via de app te kopen.
Het onderzoek bestond uit field- en deskresearch. De deskresearch moest leiden tot informatie over factoren die consumenten belangrijk vinden tijdens het online winkelen. De fieldresearch moest leiden tot informatie over Swipe & Shop-gebruikers. Wat hebben zij nodig om te kopen via de app? Het onderzoek is kwalitatief van aard en is uitgevoerd door het gebruik van face-to-face interviews. De onderzoeksdoelgroep van het onderzoek waren Swipe & Shop-gebruikers tussen de 13 en 25 jaar. Deze doelgroep is weer verder gesegmenteerd in gebruikers tussen de 13 en 17 jaar en gebruikers tussen de 18 en 25 jaar. Ook is er onderscheid gemaakt tussen gebruikers die nog niet via de app hebben gekocht en gebruikers die wel een aankoop hebben gedaan via de app. In totaal zijn er acht respondenten ondervraagd.
De aanleiding van het onderzoek was de perceptie van Swipe & Shop dat de jongere doelgroep (13 tot 17 jaar) de app meer gebruikt dan de oudere doelgroep (18 tot 25 jaar). Echter, uit gegevens uit de app blijkt dat de jongere doelgroep minder koopt via de app in vergelijking tot de oudere doelgroep. Dit bleek uit de uitklikpercentages.
Swipe & Shop is een jonge onderneming binnen het grote Sanoma Media. De onderneming is begonnen als start-up binnen het SanomaLab, maar is daarna uitgegroeid tot een volwaardige toevoeging aan het Sanoma Storefronts-portfolio. Swipe & Shop heeft een gelijknamige app waarin gebruikers op een speelse manier kleding en accessoires kunnen bekijken en kopen. In de app wordt het assortiment van meer dan 100 webshops verzameld. Gebruikers krijgen telkens één kledingstuk te zien en kunnen dit dan liken of disliken. Kledingstukken die geliket worden, worden verzameld in een persoonlijke wishlist en opgeslagen op het profiel van de Swipe & Shop-gebruiker.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
PartnerSwipe & Shop
Datum2016-11-04
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk