De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:

Open access

Rechten:

Samenvatting

Dagelijks staan de media vol met berichten over social media. Social media zijn onderdeel van de samenleving geworden, waarbij ontwikkelingen elkaar in snel tempo opvolgen. Nieuwe media bieden de journalistiek steeds nieuwere en snellere manieren van informatiegaring. Zo bieden steeds meer bedrijven een perskamer aan. Een perskamer is een openbare, centrale ruimte, al dan niet op de corporate website van een bedrijf, waarop content gericht op de pers, wordt samengebracht. De communicatieadviseurs treden voor het realiseren van redactionele aandacht dagelijks in contact met de pers. Evenwel beschikt LVB Networks niet over een perskamer. Aan de hand van onderstaande centrale vraagstelling is onderzoek verricht naar de perskamer. In hoeverre is het voor LVB Networks zinvol om een perskamer voor haar journalisten te ontwikkelen, of haar klanten te adviseren bij een dergelijke eigen perskamer?' Advies (1) Geen perskamer LVB Networks. Het is voor LVB Networks anno 2010 niet succesvol om een perskamer te ontwikkelen. Ondanks dat de perskamer voor de journalisten effectief is en de werkzaamheden, wegens het snel en toegankelijk maken van waardevolle informatie, gemakkelijk worden gemaakt, zullen de journalisten geen gebruik maken van de perskamer van LVB Networks. Het is echter belangrijk om over twee jaar een vervolgonderzoek te doen. De kans dat de perskamer dan wel kansen biedt voor LVB Networks is aanwezig. Advies (2) Adviseer klanten bij een dergelijke eigen perskamer. Voor de klanten van Redactionele Marketing is het echter wel succesvol om een eigen perskamer, al dan niet op de corporate website van het bedrijf, aan te bieden. Niet alleen de journalisten profiteren van de perskamer, ook het bedrijf heeft profijt van een aantal voordelen, mits de perskamer goed is georganiseerd. De communicatieadviseurs moeten bij het ontwikkelen en/of optimaliseren van de perskamers van de klanten een adviserende rol innemen. Dit kunnen zij doen aan de hand van de checklist, waarop overzichtelijk staat beschreven waaraan de perskamer moet voldoen, wil deze succesvol zijn. Houd het proces nauwlettend in de gaten en stel indien nodig bij. Maak voor het vertrouwen van de klant korte termijn successen zichtbaar. Advies (3) Meten is weten. Het is belangrijk om op de lange termijn te kijken of het adviseren van klanten met betrekking tot de perskamer zijn vruchten afwerpt. Organiseer een medewerkers- en klanttevredenheidsonderzoek en bespreek het proces. Tevens is het van belang alert te reageren op trends en tendensen, gericht op de nieuwe media en perskamers.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnerLVB Networks, Afd. Redactionele Communicatie, Amersfoort
Datum2010-06-07
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk