De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Let's get Social. De Fotomeisjes.

De weg naar een social brand.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Let's get Social. De Fotomeisjes.

De weg naar een social brand.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De Fotomeisjes is een collectief van zes fotografes. Gevestigd in Amsterdam specialiseren zij zich in event fotografie en branding. Wat begon als enkel party fotografie (in 2008), groeide uit tot event fotografie in de breedste zin van het woord. Door de realisatie dat De Fotomeisjes ontzettend was gegroeid, en hierdoor een groot netwerk aan kennis en relevante informatie had opgebouwd, kwam de vraag of zij hier niet iets mee konden doen. De Fotomeisjes wilden hun kennis delen, wetende dat deze kennis relevant was voor hun volgers. Door opnieuw een verbinding aan te gaan met deze groep wilden zij als bedrijf uitstijgen boven puur en alleen event fotografie, en meer bieden in dienst van hun volgers. De vraag was alleen hoe ze deze nieuwe stap binnen het bedrijf aan konden gaan. Deze behoefte aan een nieuwe stap binnen het bedrijf lijkt op het goede moment te komen. Doordat de party fotografie steeds meer opkomende concurrentie krijgt, en de interesses binnen het bedrijf langzaam lijken te verschuiven, was dit een goed moment om na te denken over hoe De Fotomeisjes verder kon gaan als merk om zo te blijven groeien. De vraag was dan ook hoe zij boven enkel de reputatie van party fotografie uit konden stijgen en tegelijkertijd meer konden betekenen voor hun trouwe groep volgers. De Fotomeisjes hebben binnen Amsterdam veel naamsbekendheid maar willen voorkomen dat zij enkel bekend staan om waar zij in het begin mee bezig waren. Zij willen zich als merk breder profileren, hun kennis delen en hierbij de volgers of ‘fans’ als uitgangspunt behouden. Na een eerste gesprek waaruit dit probleem naar voren is gekomen, is er gekeken naar wat dit kan beteken voor De Fotomeisjes. De Fotomeisjes wilden twee dingen: - Volgende stap voor het bedrijf; - Relevante kennis delen met fans. Het delen van kennis met fans, en deze fans als uitgangspunt behouden is een sociale instelling van De Fotomeisjes. Via deze instelling en dit gevoel is er nagedacht over het begrip social brand. Vanuit deze eerste basis kennis is in het eerste plan van aanpak de volgende probleemstelling opgezet: ‘Hoe kan De Fotomeisjes transformeren tot een social brand met behulp van een eigen social platform?’ Omdat er bij deze onderzoeksvraag aan verschillende aspecten en doelstellingen tegemoet moesten worden gekomen, zijn er een aantal deelvragen opgesteld. Door middel van deze deelvragen moest er een helder antwoord en een goede verwerking komen met betrekking tot de onderzoeksvraag: - De Fotomeisjes als merk: waar staan we nu? - Social brands online: wat maakt De Fotomeisjes social? - Een social platform: hoe, wat, waarom? Naarmate het onderzoek vorderde werd het duidelijk dat sommige van deze vragen op een andere manier moesten worden benaderd. De hoofdvraag werd hier bijgeschaafd om een breder gebied open te laten voor de oplossing. Daarnaast zijn er meer deelvragen in het leven geroepen om de afbakening van het onderzoek in de gaten te houden. Deze opzet zag er toen als volgt uit: ‘Hoe kan De Fotomeisjes transformeren tot een social brand met behulp van een eigen social platform/uiting?’ - Wat is een brand? - Wat is een social brand? - Hoe zit het met het social media gebruik in Nederland? - Waarom wil De Fotomeisjes een social brand? - Wat maakt de Fotomeisjes Social? - De Fotomeisjes als merk: waar staan we nu? - De Fotomeisjes als merk: waar willen we naartoe? - Een social platform/uiting: hoe, wat, waarom? Nadat de hoofdvraag was voorgelegd bij De Fotomeisjes kon het onderzoek beginnen. Een groots proces over de strekking van een krap half jaar. Dit half jaar zal worden besproken in het volgende onderzoek.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunication and Multi Media Design
AfdelingCommunicatie
PartnerDe Fotomeisjes, Amsterdam
Jaar2013
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk