De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Van Pre-kikker tot Predictor. Adviesrapport.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Van Pre-kikker tot Predictor. Adviesrapport.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het merk 'Predictor' is onderdeel van Chefaro, een internationale onderneming die zich richt op de ontwikkeling en verkoop van zelfzorgproducten. Predictor is in 1971 geïntroduceerd in Nederland en was 's werelds eerst verkrijgbare zwangerschapstest voor thuisgebruik. Met de test konden vrouwen zelf op een betrouwbare en eenvoudige manier erachter komen of ze zwanger waren of niet. Tot de introductie van Clearblue (Unipath BV, Unilever) in het midden van de jaren '80 had Predictor een monopoliepositie in de markt voor zwangerschapstesten. De naamsbekendheid is dan ook groot en het merk heeft een goed imago. Predictor was de aanduiding geworden voor de categorie. De laatste jaren hebben echter de grote drogisterijketens (Kruidvat, Etos en DA) met de introductie van een eigen merk zwangerschapstest en daarnaast Clearblue met haar innovatieve digitale testen, voor behoorlijk wat concurrentie gezorgd. Deze ontwikkelingen vormen in de eerste plaats de aanleiding voor Predictor om een nieuw strategisch plan te ontwikkelen om zich weer te positioneren als de autoriteit op het gebied van zwangerschapstesten.
De centrale vraag die naar aanleiding van de opdracht vanuit Predictor is geformuleerd, ziet eruit als volgt: 'Hoe kan Predictor de huidige marktpositie ten opzichte van haar concurrenten versterken door positieve publiciteit te genereren en zich te profileren als dé autoriteit op het gebied van zwangerschapstesten, rekeninghoudende met de issues omtrent de Vroege Zwangerschapstest?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, zijn de volgende onderzoeksvragen opgesteld:
• Aan welke informatie omtrent zwanger worden en zwanger zijn heeft de doelgroep behoefte? Hoe kan Predictor hieraan tegemoet komen?
• Hoe kan Predictor zich onderscheiden van haar concurrenten?
• Hoe moet de nieuwe website worden vormgegeven?
• Hoe ziet de doelgroep Predictor als merk en wat wordt er online over de verschillende testen geschreven?
• Hoe kan Predictor inspelen op een mogelijk issue rondom de Vroege Zwangerschapstest?
• Welk goede doel, dat gerelateerd is aan zwangerschap en baby's, leent zich voor samenwerking met Predictor? Hoe moet deze samenwerking eruit gaan zien?

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnersEdelman PR, Amsterdam
Datum2010-06-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk