De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Instrumentele en normatieve professionalisering

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Instrumentele en normatieve professionalisering

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onder invloed van het streven naar hogere onderwijsopbrengsten staat professionalisering van leraren hoog
op de agenda van beleidsmakers bij overheid en schoolbesturen. De gangbare visie op professionalisering beperkt zich daarbij vaak tot de instrumentele kant. Wassink en Bakker stellen daar het perspectief van normatieve professionalisering tegenover. Zij betogen dat het van belang is een goede balans te houden tussen beide perspectieven. Ze onderbouwen dit met een casus en leggen de verbinding met de rol van de schoolleider.

OrganisatieHogeschool Utrecht
AfdelingKenniscentrum Leren en Innoveren
Kenniscentrum Educatie
LectoraatNormatieve Professionalisering
Gepubliceerd inMESO Magazine Kluwer, Vol. 2013, Uitgave: 191, Pagina's: 19-23
Jaar2013
TypeArtikel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk