Leesbevordering in de kleuterklas
Een onderzoek naar het stimuleren van leesmotivatie bij jonge kinderen in de leeshoekWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Leesbevordering in de kleuterklas
Een onderzoek naar het stimuleren van leesmotivatie bij jonge kinderen in de leeshoekWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoek naar de manier waarop de leerkrachten in de groepen 1 en 2 bij de leerlingen de motivatie voor het lezen van prentenboeken in de leeshoek kunnen stimuleren. Tijdens het onderzoek is gebruik gemaakt van het bevragen van leerlingen op hun leesattitude en het bevragen van leerkrachten en een niet-participerende indirecte observatie in de leeshoek. Na uitvoer van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat leerkrachten de intrinsieke leesmotivatie van leerlingen stimuleren door de rol als model en bemiddelaar uit te voeren, zowel voor, tijdens als na leesactiviteiten. De leerling moet zich autonoom, competent en verbonden met de ander voelen wil het intrinsiek gemotiveerd zijn om te lezen. De motivatie om te lezen wordt gestimuleerd wanneer de materiële leesomgeving in verbinding staat met de immateriële leesomgeving.
Organisatie | Hogeschool KPZ |
Opleiding | Lerarenopleiding Basisonderwijs |
Datum | 2021-02-08 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |