Via verhaalbegrip naar luistermotivatie
een onderzoek naar het begeleiden bij verhaalbegrip en luistermotivatie in de JRK groep en groep 3 op Het Facet, school voor speciaal basisonderwijs in ZwolleWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Via verhaalbegrip naar luistermotivatie
een onderzoek naar het begeleiden bij verhaalbegrip en luistermotivatie in de JRK groep en groep 3 op Het Facet, school voor speciaal basisonderwijs in ZwolleWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoek naar de manier waarop leerkrachten van de JRK groep en groep 3 de kinderen tijdens voorleesactiviteiten kunnen begeleiden bij het verhaalbegrip, met als doel te komen tot intrinsieke luistermotivatie? Na het onderzoek blijkt pré-teaching een zeer effectieve manier te zijn om deze kinderen voor te bereiden op een boek. Doordat de kinderen bij aanvang meer kennis hebben van woorden en situaties in het boek is het verhaalbegrip duidelijk vergroot. Het herhaald voorlezen zorgt voor meer verdieping. (vragenlijst en gesprek leerkrachten na zes weken). De pré-teaching heeft tevens bijgedragen aan meer algemene leesinteresse en intrinsieke luistermotivatie.
Organisatie | Hogeschool KPZ |
Opleiding | Lerarenopleiding Basisonderwijs |
Datum | 2016-09-28 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |