De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Dialogisch schrijven helpt leerlingen beter te schrijven

Open access

Rechten:

Dialogisch schrijven helpt leerlingen beter te schrijven

Open access

Rechten:

Samenvatting

Hoe kunnen we leerlingen beter leren schrijven? Een nieuwe, veelbelovende aanpak is dialogisch schc rijven. Hierbij leren leerlingen om het perspectief van de lezer in te nemen door het voeren van betekenisvolle, dialogische gesprekken over de inhoud van zelfgeschreven teksten. Dit helpt hen om hun teksten tijdens het revisieproces naar een hoger niveau te tillen, waardoor de boodschap beter overkomt op de lezer.

In dit artikel laten we zien wat dialogisch schrijven is, wat het oplevert en hoe het in de klas en school geïmplementeerd kan worden. Daarnaast zoomen we in op de rol van peerfeedback in het voeren van dialogische gesprekken over teksten.

Organisatie
Afdeling
Lectoraat
Gepubliceerd inTijdschrift Taal Vol. 15, Uitgave: 26
Datum2025-03-19
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk