De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Onderzoek naar de betrouwbaarheid van de rekentest

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Onderzoek naar de betrouwbaarheid van de rekentest

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Vaak wordt de noodzaak van specifieke begeleiding tijdens de beginnende rekenwiskundige
ontwikkeling in de onderbouw van het basisonderwijs onvoldoende gesignaleerd en niet tijdig
onderkend. Circa 10% van alle leerlingen kampt met ernstige rekenwiskunde-problemen en
bij circa 2% van alle leerlingen kan deze problematiek benoemd worden als dyscalculie. De
tijdige signalering van rekenwiskunde-problemen in de onderbouw kan gebeuren door middel
van tests en toetsen. De Nederlandse Dyscalculie Screener (Milikowski & Vermeire, n.d.),
Zareki(-R-NL) (Pearson, n.d.) en Tedi-Math (Desoete, Roeyers, & Schittekatte, 2004) zijn
voorbeelden van signalerende tests en toetsen (Van Luit, Bloemert, Ganzinga, & Mönch,
2012).

Trefwoorden
OrganisatieZuyd Hogeschool
OpleidingLogopedie
InstituutFaculteit Gezondheidszorg
Lectoraat
Gepubliceerd in
Datum2013-12-02
TypeBachelorscriptie
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk