Adviezen van verpleegkundig leiders voor het ontwikkelen van verpleegkundig leiderschapsvaardigheden binnen specialistische verpleegkundige vervolgopleidingen
Adviezen van verpleegkundig leiders voor het ontwikkelen van verpleegkundig leiderschapsvaardigheden binnen specialistische verpleegkundige vervolgopleidingen
Samenvatting
In dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de vraag: 'Hoe kan volgens verpleegkundig leiders de ontwikkeling van verpleegkundig leiderschap gericht op coachen, motiveren, innoveren en flexibel bewegen ondersteund worden door een specialistische verpleegkundige vervolgopleiding?' Om hierin inzicht te krijgen, werd een kwalitatief praktijkonderzoek uitgevoerd. Elf verpleegkundig leiders uit zes verschillende ziekenhuizen werden geïnterviewd over hun ontwikkeling op de genoemde verpleegkundig leiderschapsvaardigheden. Daarnaast werd gevraagd welke adviezen deze verpleegkundig leiders hebben voor het ontwikkelen van onderwijs gericht op deze leiderschapsvaardigheden. In dit onderzoek werden als onderzoeksinstrument semigestructureerde interviews ingezet om de twee deelvragen te beantwoorden. Er werd gebruik gemaakt van een deductieve- en een inductieve analyse. Uit de resultaten kon geconcludeerd worden dat de verpleegkundig leiders de eerder genoemde leiderschapsvaardigheden vooral geleerd hebben door: te doen, te observeren en te reflecteren. Factoren die de ontwikkeling positief beïnvloeden, zijn deelname aan projecten en aandachtsvelden en hierin gewaardeerd en gefaciliteerd worden door het management. De adviezen die worden genoemd om studenten verpleegkundig leiderschap te laten ontwikkelen, zijn te verdelen in drie categorieën, namelijk 1) adviezen gericht op de leeromgeving, 2) activiteiten en 3) stimuleer de ontwikkeling van persoonlijke kenmerken.
Organisatie | Aeres Hogeschool |
Afdeling | Leren en Innoveren |
Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
Radboudumc Health Academy | |
Datum | 2020-02-13 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |