Versterken van gedragsintenties van docenten ten aanzien van Leven Lang Ontwikkelen door double-loop learning
Versterken van gedragsintenties van docenten ten aanzien van Leven Lang Ontwikkelen door double-loop learning
Samenvatting
Dit onderzoek onderzocht de effecten van een interventie gericht op double-loop learning (Argyris en Schön, 1978) bij docenten binnen Leven Lang Ontwikkelen (LLO), met focus op attitude, subjectieve norm, waargenomen gedragscontrole en gedragsintentie (Ajzen, 1991). Bij onervaren docenten versterkte de interventie hun attitude en subjectieve norm, maar de het vertrouwen in de eigen expertise (waargenomen gedragscontrole) bleef beperkt. Ervaren docenten gaven juist aan meer vertrouwen te hebben in hun expertise (waargenomen gedragscontrole), maar ervoeren een gebrek aan organisatorische steun, ondanks een verhoogde subjectieve norm. De interventie faciliteerde, in zeker mate, cognitieve frictie door middel van psychologische veiligheid, impliciete overtuigingen expliciteren en perspectiefuitwisseling. Dit leidde bij onervaren docenten nog niet tot fundamentele herziening van hun professionele zelfbeeld. Ervaren docenten werden zich bewust van hun begeleidende rol, wat potentieel voor gedragsverandering aankaartte, en het sociale leerproces kan bevorderen, mits goed opgevolgd. Duurzame gedragsverandering vereist vervolginterventies die kritische reflectie bevorderen, (belemmerende) overtuigingen herzien, sociale interactie tussen verschillende ervaringsniveaus stimuleren en institutioneel verankerd worden.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| HAS green academy | |
| Datum | 2025-08-17 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























