De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Versterken van gedragsintenties van docenten ten aanzien van Leven Lang Ontwikkelen door double-loop learning

Open access

Versterken van gedragsintenties van docenten ten aanzien van Leven Lang Ontwikkelen door double-loop learning

Open access

Samenvatting

Dit onderzoek onderzocht de effecten van een interventie gericht op double-loop learning (Argyris en Schön, 1978) bij docenten binnen Leven Lang Ontwikkelen (LLO), met focus op attitude, subjectieve norm, waargenomen gedragscontrole en gedragsintentie (Ajzen, 1991). Bij onervaren docenten versterkte de interventie hun attitude en subjectieve norm, maar de het vertrouwen in de eigen expertise (waargenomen gedragscontrole) bleef beperkt. Ervaren docenten gaven juist aan meer vertrouwen te hebben in hun expertise (waargenomen gedragscontrole), maar ervoeren een gebrek aan organisatorische steun, ondanks een verhoogde subjectieve norm. De interventie faciliteerde, in zeker mate, cognitieve frictie door middel van psychologische veiligheid, impliciete overtuigingen expliciteren en perspectiefuitwisseling. Dit leidde bij onervaren docenten nog niet tot fundamentele herziening van hun professionele zelfbeeld. Ervaren docenten werden zich bewust van hun begeleidende rol, wat potentieel voor gedragsverandering aankaartte, en het sociale leerproces kan bevorderen, mits goed opgevolgd. Duurzame gedragsverandering vereist vervolginterventies die kritische reflectie bevorderen, (belemmerende) overtuigingen herzien, sociale interactie tussen verschillende ervaringsniveaus stimuleren en institutioneel verankerd worden.

Toon meer
Organisatie
Afdeling
PartnerAeres Hogeschool Wageningen
HAS green academy
Datum2025-08-17
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk