De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Verkennend onderzoek naar een collectief leertraject van voorzitters van examencommissies

Open access

Verkennend onderzoek naar een collectief leertraject van voorzitters van examencommissies

Open access

Samenvatting

Examencommissies in het hoger onderwijs hebben de wettelijke taak om de kwaliteit van toetsen en examens te borgen. Deze taak voeren zij meer en meer uit in een dynamische onderwijsomgeving. In dit kwalitatieve en exploratieve onderzoek is bekeken welke bijdrage een proces van collectief leren heeft voor voorzitters van examencommissies van de Hogeschool Utrecht om de borgende taak vorm te geven in dergelijke omgevingen. Acht voorzitters hebben in een nieuw gestarte Community of Practice gezamenlijk dialoog en reflectie gevoerd rondom voor hen intrigerende vraagstukken. De waarde van de opbrengsten zijn geanalyseerd met behulp van een waardecreatiemodel. Daarin valt op dat de gezamenlijke acties en de onderlinge interacties in de Community of Practice veel energie en nieuwe inzichten geven. Door dit collectieve leerproces weten ze elkaar in de toekomst beter te vinden om een beroep te doen om elkaars kennis. Nieuwe perspectieven op de borgende rol zijn gezamenlijk ontstaan. Door op deze wijze collectief met en van elkaar te leren zijn examencommissie wendbaarder in hun borgende rol.

Toon meer
OrganisatieAeres Hogeschool
AfdelingLeren en Innoveren
PartnerAeres Hogeschool Wageningen
Hogeschool Utrecht
Datum13-06-S2022
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk