Verdiepend onderzoek naar professionele ontwikkeling binnen leerteams
inzichten en uitdagingenVerdiepend onderzoek naar professionele ontwikkeling binnen leerteams
inzichten en uitdagingenSamenvatting
Dit praktijkonderzoek richt zich op de ervaringen van mentoren van Yuverta vmbo Amersfoort naar aanleiding van een professionaliseringstraject. Het ontwerp van de interventie omvat vier bijeenkomsten met als doel de professionalisering te bevorderen door samenwerking, dialoog, doelen stellen en reflectie binnen een leerteam, oftewel een Community of Practice (CoP). De onderzoeksmethode omvat kwalitatieve benaderingen met focusgroep gesprekken en het gebruik van associatiekaarten. De data worden geanalyseerd aan de hand van transcripties van de gesprekken. De resultaten van het onderzoek worden per deelvraag samengevat, waarbij de ervaringen van mentoren binnen de CoP worden belicht. Dialoog blijkt waardevol voor het delen van ervaringen en ideeën, maar het stellen van doelen wordt bemoeilijkt door verschillen in prakijken. Reflectie wordt als cruciaal gezien voor professionele ontwikkeling. Over het algemeen dragen samenwerking, dialoog, doelen stellen en reflectie binnen een CoP bij aan een effectievere aanpak van mentorlessen en de ontwikkeling van mentoren. Aanbevelingen omvatten verbinding tussen visie en professionaliseringsinitiatieven, participatieve voorbereiding en evaluatie, duidelijke communicatie, het faciliteren van reflectie en dialoog, het ondersteunen van gezamenlijke leerdoelen en samenstelling van een leerteam. Dit onderzoek draagt bij aan de optimalisatie van professionaliseringsmomenten en versterkt de verbinding tussen teamleden, wat verdere innovatie en groei binnen organisaties stimuleert.
Organisatie | Aeres Hogeschool |
Afdeling | Leren en Innoveren |
Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
Yuverta | |
Datum | 2024-06-30 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |