Ontwerpend vermogen van pabodocenten in de beginfase van een collectief ontwerpproces
Ontwerpend vermogen van pabodocenten in de beginfase van een collectief ontwerpproces
Samenvatting
Een belangrijke rol van de docent is de rol van onderwijsontwerper. Avans Hogeschool werkt aan een nieuw curriculum als onderdeel van de onderwijsvernieuwing Avans Ambitie 2025, waarbij pabodocenten ontwerpvaardigheden nodig hebben om gezamenlijk onderwijsmodules te creëren. In deze context wordt in dit onderzoek het concept ‘ontwerpend vermogen’ en de rol van framing binnen designmethoden verkend; het relatief smalle onderzoek beperkt zich tot de beginfase van ontwerpprocessen. Middels een casestudy wordt gezocht naar factoren die ontwerpend vermogen stimuleren. Hiervoor zijn na verschillende interventies semigestructureerde diepte-interviews bij een betrekkelijk kleine, homogene onderzoeksgroep afgenomen. De uitkomst van dit onderzoek toont dat een breed scala aan factoren kan bijdragen aan de ontwikkeling van het ontwerpend vermogen van pabodocenten, met nadruk op gezamenlijke probleemdefiniëring, creatieve ideeëngeneratie en vakexpertise. Daarbij wordt een goede samenwerking en organisatorische facilitering als essentieel ervaren. Aanbevolen wordt om bij de vorming van ontwikkelteams oog te hebben voor een diverse groepssamenstelling met ruimte voor multiperspectiviteit. Onderwijsontwikkelaars hebben tijd en ruimte nodig om vanuit een heldere opgave samen te werken aan ontwerpvraagstukken, met aandacht voor creativiteit en nieuwsgierigheid. Vervolgonderzoek met een bredere opzet kan inzicht bieden in wat het doorlopen van volledige ontwerpprocessen van docenten vraagt.
Organisatie | Aeres Hogeschool |
Afdeling | Leren en Innoveren |
Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
Avans Hogeschool | |
Datum | 2024-06-01 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |