Samen groeien
peer coaching met videobeelden op de MargarethaschoolSamen groeien
peer coaching met videobeelden op de MargarethaschoolSamenvatting
De Margarethaschool streeft naar het verbeteren van de onderwijskwaliteit door deinstructievaardigheden van leerkrachten te ontwikkelen. Hiervoor is een peer coaching traject opgezet waarbij videobeelden worden gebruikt om zelfreflectie en feedback te versterken. Dit onderzoek richt zich op hoe het traject heeft bijgedragen aan de professionele ontwikkeling van de leerkrachten en in hoeverre dit invloed had op leerlingen en de schoolcultuur. Het kwalitatieve praktijkonderzoek maaktegebruik van vragenlijsten en diepte-interviews. De resultaten tonen aan dat het traject deinstructievaardigheden van leerkrachten verbeterde. Door hun lessen terug te kijken en gerichte feedback van collega’s te ontvangen, werden leerkrachten zich bewuster van hun handelen en pasten ze hun lessen aan. Deze veranderingen droegen indirect bij aan meer betrokkenheid en zelfstandigheid van leerlingen. Het traject versterkte ook de samenwerking tussen leerkrachten en bevorderde een cultuur van kennisdeling binnen de school. Een aanbeveling is om het traject uit te breiden en te focussen op het vergroten van de zelfeffectiviteit van leerkrachten om de onderwijskwaliteit verder teverhogen.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| Margarethaschool | |
| Datum | 2024-09-24 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























