Formatief stuntelen
een experimenteerteam binnen Social WorkFormatief stuntelen
een experimenteerteam binnen Social WorkSamenvatting
Binnen de opleiding Social Work aan de Christelijke Hogeschool Ede is nieuw onderwijs ontwikkeld. Hier ligt een nieuwe onderwijsvisie aan ten grondslag, met formatief handelen als belangrijk onderdeel. Tijdens het implementeren van het nieuwe curriculum blijkt dat formatief handelen onvoldoende beheerst wordt. De praktijkvraag is hoe docenten zich formatief handelen eigen kunnen maken. Hierop is een ontwerp voor leren gemaakt, een experimenteerteam met als titel Formatief Stuntelen, bestaande uit vijf bijeenkomsten. Het experimenteerteam heeft als ontwerpprincipes de leermechanismes van een ontwikkelteam en de strategieën van formatief handelen. Een groep van zes docenten heeft meegedaan aan het experimenteerteam. Door groepsgesprekken en interviews is data opgehaald om de onderzoeksvraag te beantwoorden: welke invloed heeft deelname gehad op het inzetten van formatief handelen in de praktijk en wat was daarin helpend en belemmerend? Docenten deden kennis op over wat formatief handelen is en gebruikten de vijf strategieën van formatief handelen in de les. Ze zagen ook de effecten in de praktijk. De ontwerpprincipes blijken helpend om te leren als docenten Social Work. Om het toepassen van formatief handelen te blijven volhouden, is het noodzakelijk opvolgbijeenkomsten te organiseren en het leren van formatief handelen door de rest van de docenten Social Work te faciliteren.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| Christelijke Hogeschool Ede | |
| Datum | 2025-06-08 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























