De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Vaste bezoekers door Samenwerking tussen SEO en Usability

Open access

Vaste bezoekers door Samenwerking tussen SEO en Usability

Open access

Samenvatting

SAMENVATTING In opdracht van Anne-­‐Lieke Struijk, eigenaar van foodblog Juniperberry.nl, is een onderzoek gestart hoe zoekmachineoptimalisatie en usability ingezet kunnen worden om meer vaste bezoekers naar haar website te trekken. Anne-­‐Lieke’s blog trekt per maand rond de 2.500 unieke bezoekers. De afgelopen maanden is dit getal gelijk gebleven, terwijl een toename van bezoekers gewenst is om de door Anne-­‐Lieke gewenste groei van 100% in een jaar te halen en uiteindelijk geld te gaan verdienen met Juniper Berry. Probleemstelling Op welke manier kunnen zoekmachineoptimalisatie en usability ingezet worden, zodat er binnen een jaar 100% meer vaste bezoekers op Juniper Berry komen en er geld mee verdiend kan worden? Doelstelling Advies geven over de inzet van zoekmachineoptimalisatie en usability, zodat het aantal vaste bezoekers van Juniper Berry binnen een jaar met 100% kan toenemen en er geld mee verdiend kan worden. Methode Om antwoord te geven op de probleemstelling is er middels deskresearch onderzoek gedaan naar Juniper Berry zelf, de doelgroep, SEO, usability, verdienmodellen bij foodblogs en best practices. Daarnaast zijn er diepte-­‐interviews gehouden met experts op het gebied van SEO, usability en verdienmodellen bij blogs. Ook is er een enquête afgenomen om het zoekgedrag van de doelgroep en hun tolerantie ten opzichte van advertenties te onderzoeken. Tot slot is het ontwerp van Juniper Berry getest middels gebruikerstests. Resultaten -­‐ Goed keyword research is belangrijk; -­‐ De doelgroep zoekt door middel van 2 tot 3 steekwoorden; -­‐ Op basis van keyword onderzoek moet content van hoge kwaliteit geproduceerd worden die door middel van Yoast geoptimaliseerd is; -­‐ Rich snippets verhogen in de resultatenpagina de click through rate; -­‐ Door middel van interne en externe links en likes op social media kunnen bloggers autoriteit opbouwen; -­‐ Een responsive design verhoogt de usability en de ranking bij zoekmachines; -­‐ Het onderwerp van Juniper Berry is niet duidelijk voor de doelgroep; -­‐ De receptenpagina op Juniper Berry moet overzichtelijker; -­‐ Zoekresultaten binnen de blog zijn onoverzichtelijk en de links werken niet; -­‐ Anne-­‐Lieke moet zich richten op meerdere verdienmodellen; -­‐ Voor bloggers is het slim om zich bij een mediabureau aan te sluiten; -­‐ Bannering is gedateerd en wordt het meest irritant gevonden door de doelgroep; -­‐ Advertenties moeten gerelateerd zijn aan het onderwerp van de blog. Conclusie en aanbevelingen Op basis van de onderzoeksresultaten kan geconcludeerd worden dat Juniper Berry unieke content van hoge kwaliteit moet produceren op basis van keyword research met de doelgroep. Deze content moet vervolgens geoptimaliseerd worden door middel van plugin Yoast en de zoekresultaten moeten verrijkt worden. Vervolgens moet Juniper Berry goede en kwalitatieve links vanuit de blog zelf en vanuit externe partijen verkrijgen. Daarnaast moet het onderwerp van Juniper Berry duidelijker gemaakt worden door: een duidelijke tagline te gebruiken, een beschrijvende (mogelijk statische) navigatie in te zetten en een duidelijkere aboutsectie op de website te plaatsen. Verder moeten de receptenpagina en de zoekresultatenpagina van Juniper berry overzichtelijker gemaakt worden. Tot slot moet Anne-­‐Lieke moet zich richten op verschillende verdienmodellen om tot een volledig inkomen te komen, namelijk: sponsored content, affiliates, freelance opdrachten en het geven van workshops. Bij advertenties is het van belang om alleen samen te werken met merken die bij de insteek van de blog passen. SUMMARY Commissioned by Anne-­‐Lieke Struijk, founder of food blog Juniperberry.nl, research has been done exploring how SEO and usability can be used to attract more visitors to her website. Anne-­‐Lieke's blog attracts around 2.500 unique visitors every month. During the recent months this number has remained the same, while an increase in visitors is wanted to achieve the desired growth of 100%. Eventually Anne-­‐Lieke wants to make a living out of Juniper Berry. Problem defenition In what way can search engine optimization and usability contribute to increase the number of frequent visitors at Juniper Berry by 100% within a year, so Anne-­‐Lieke can make money out of blogging? Objective To give advice in how search engine optimization and usability can contribute to increase the number of frequent visitors at Juniper Berry by 100% within a year, so Anne-­‐Lieke can start making money out of blogging. Method To answer the problem definition, different methods were employed. First of all, desk research was used to research the client, the target group, SEO, usability, ways to earn money by blogging and best practices. In addition, in-­‐depth interviews were held with three experts in the field of SEO, usability and blogging. A survey was conducted to investigate the search behavior of the target group and their tolerance of online advertisements. Finally, the design of Juniper Berry has been tested through usability tests. Results -­‐ Keyword research is important for SEO; -­‐ The target audience uses 2 to 3 keywords when using search engines; -­‐ High quality content based on keyword research has to be produced; -­‐ Content should be optimized by using the plugin Yoast; -­‐ Rich snippets improve the click through rate of search results; -­‐ Bloggers can build authority through internal and external links and likes on social media; -­‐ A responsive design enhances usability and ranking in search engines; -­‐ The theme of Juniper Berry is not clear to the audience; -­‐ The recipe index on Juniper Berry must be clarifyed; -­‐ Search results within the blog are cluttered and the links don’t work; -­‐ Anne-­‐Lieke should focus on multiple revenue models; -­‐ Bloggers should join media networks to handle their advertising; -­‐ Bannering is dated and is found most irritating by the target group; -­‐ Advertisements must be related to the theme of the blog. Conclusion and recommendations Based on the research results, it can be concluded that Juniper Berry should produce unique quality content based on thorough keyword research. This content should then be optimized by the Yoast plugin and the results should be made into rich snippets. In addition, Anne-­‐Lieke should place good quality links in older articles on the blog itself and ask for links from external parties. The central theme of Juniper Berry should be made clearer by the following: using a clear tagline in the header, putting up a descriptive (possibly static) navigation and placing a clearer about section on the website. The recipe index and search results page on Juniper berry should be made clearer as well. Finally, Anne-­‐Lieke should focus on different revenue models to achieve a full income, namely: sponsored content, affiliates, freelance assignments and giving workshops. When accepting advertisements, it is important to only accept those from brands that match the theme of the blog.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingDigitale Media en Creatieve Industrie
Jaar2016
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk