HBO's largest educational database

A wide variety of subjects

Freely accessible

Back to search resultsShare this publication

Open access

Open access

Summary

Adviesverslag Vraagstelling: Op welke manier kunnen Apps op een tablet ingezet worden tijdens de kinderergotherapeutische en kinderfysiotherapeutische interventies, waarmee de schrijfkwaliteit en de frequentie van het schrijven wordt verhoogd, bij kinderen met (mogelijke) DCD en bij kinderen die door te weinig oefenen in het schrijven schrijfproblemen hebben in de leeftijd 4 tot en met 8 jaar? Methode: Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden is er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, door middel van het afnemen van interviews en enquêtes. De afgenomen interviews zijn volledig uitgetypt en vervolgens zijn er door open coderen, axiaal coderen en selectief coderen themaâ s naar voren gekomen en zijn de resultaten beschreven. Resultaten: De gevormde hoofdthemaâ s zijn interventies, schrijven en materialen, omgeving, voordelen en nadelen/wensen. Uit het thema interventies komt naar voren dat de tablet als middel ingezet moet worden naast taakgericht oefenen om de transitie naar pen en papier te optimaliseren. Bij het thema schrijven en materialen wordt aangegeven dat de tablet een andere weerstand heeft en de grootte en positie anders is dan bij het schrijven op papier. Daarnaast blijkt dat de stylus pen wisselend wordt ingezet. In het thema omgeving wordt beschreven dat het een voordeel is dat er verschillende werkplekken en meubilair gebruikt kan worden. Daarbij moet wel rekening gehouden worden met de invloed van licht en geluiden. Voordelen van de tablet zijn dat het motiverend is, het aansluit bij de belevingswereld van het kind, de concentratie en de oefenfrequentie verbeterd. De nadelen zijn de onduidelijkheid die heerst over hoe de tablet ingezet kan worden, de beperkte evidence en dat Apps niet aansluiten bij de schrijfmethodes. Een overzicht van de Apps ontbreekt en de mogelijkheden van de verschillende Apps zijn nog niet optimaal om op een goede manier aan te sluiten bij het kind. Conclusie: Vervolgonderzoek is nodig om een bijdrage te leveren aan verduidelijking. Op dit moment is er te weinig evidence over de resultaten die het schrijven op een tablet geeft. Dit leidt tot onduidelijkheid bij de verschillende therapeuten.

Show more
OrganisationHogeschool van Amsterdam
EducationErgotherapie
DepartmentGezondheid
Year2017
TypeBachelor
LanguageDutch

HBO Kennisbank provides access to the publications of 26 universities of applied sciences

HBO's largest educational database

A wide variety of subjects

Freely accessible