De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Kind als expert van eigen onderwijsbehoeften

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Kind als expert van eigen onderwijsbehoeften

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Een kwalitatief ontwerp onderzoek naar gespreksvoering met kinderen op school X. Onderzocht is of kinderen in gespreksvoering met leerkrachten eigen onderwijsbehoeften kunnen aangeven. Aan de hand van bestaande theorie omtrent gespreksvoering met kinderen is gespreksmodel X ontwikkeld en getest. Hierbij was het uitgangspunt dat het kind veel vertelt.
Het merendeel van de kinderen was goed in staat eigen onderwijsbehoeften aan te geven.
De volgende leerkrachtvaardigheden bleken cruciaal: het hebben van een goede (luister)houding, gebruik van de juiste vraagtechnieken en het toepassen van metacommunicatie. De bevindingen van de onderzoeker hebben geleid tot nieuwe ontwerpeisen van het gespreksmodel en een aanbeveling voor school X.

OrganisatieNHL Stenden Hogeschool
OpleidingOpleiding tot Leraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Primair Onderwijs
Datum2016-02-09
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk