In welke mate is de werkvorm ‘presenteren’ van invloed op de woordenschatontwikkeling?
In hoeverre zijn taalzwakke leerlingen uit groep 1 en 2 in staat om met behulp van een woordenschat trainingsprogramma hun woordenschat met 30% te vergroten?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
In welke mate is de werkvorm ‘presenteren’ van invloed op de woordenschatontwikkeling?
In hoeverre zijn taalzwakke leerlingen uit groep 1 en 2 in staat om met behulp van een woordenschat trainingsprogramma hun woordenschat met 30% te vergroten?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Er is onderzocht in welke mate de werkvorm ‘presenteren’ van invloed is op de woordenschat ontwikkeling van kinderen uit de groepen 1 en 2. Er is gewerkt met een trainingsprogramma vooral gericht op taalzwakke kinderen. De woordenschat is met ruim 30% vergroot door de werkvorm ‘presenteren’ toe te passen. Presenteren bij de groepen 1 en 2 bestaat uit het vertellen n.a.v. foto’s of voorwerpen, het initiatief ligt voor een deel bij de kinderen en ouders/ verzorgers. Tijdens de presentatie worden woorden benoemd die van te voren zijn vastgelegd.

Organisatie | NHL Stenden Hogeschool |
Opleiding | Opleiding tot Leraar Basisonderwijs |
Afdeling | Academie Primair Onderwijs |
Datum | 2013-12-16 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |