De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het onboarding-proces bij Elver

Open access

Het onboarding-proces bij Elver

Open access

Samenvatting

Elver bevindt zich in de (gehandicapten)zorgsector, waarin een tekort aan personeel heerst. Door de vergrijzing van de bevolking en het lage aantal instromers in de zorg dreigt dit probleem de aankomende jaren alsmaar groter te worden. Hierdoor wordt het voor Elver steeds lastiger om aan personeel te komen. Voor de organisatie is het van belang dat menselijk kapitaal wordt behouden en nieuwe medewerkers worden gebonden. Het tekort aan personeel op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat medewerkers kunnen kiezen uit meerdere banen met het gevolg dat er veel in- en uitstroom is bij Elver. Om de nieuwe medewerkers te binden aan de organisatie is het van belang dat er wordt geïnvesteerd in de betrokkenheid van de werknemer. Dit start bij het onboarding-proces. Onboarding is de samenvoeging van twee aspecten, namelijk de introductie en socialisatie van de nieuwe medewerker (Verhoeven, 2015).
 
Tijdens het onderzoek wordt antwoord gegeven op de onderzoeksvraag: Voldoet Elver aan de randvoorwaarden om te komen tot een effectief onboarding-proces?
 
Door het antwoord op deze vraag weet Elver op welke aspecten het onboarding-proces verbetert moet worden om te komen tot een effectief proces. Dit zorgt voor snellere productiviteit, grotere betrokkenheid en verbetering van de integratie van de nieuwe medewerker. Met als gevolg dat de uitstroom van medewerkers kleiner wordt. 
 
Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag zijn er interviews gehouden met twee type medewerkers van Elver. Namelijk nieuwe medewerkers, één tot twee jaar in dienst, en inwerkers. Beide personen zijn onderdeel van hetzelfde team. Dit is een bewuste keuze, omdat op deze wijze beide kanten van het proces bekeken worden.
De interviewvragen zijn voortgekomen uit de randvoorwaarden voor succesvolle onboarding (Booz Allen Hamilton, 2008), zoals beschreven in het theoretisch kader. Tijdens de interviews is met name ingezoomd op de ervaringen van de medewerkers tijdens het onboarding-proces.
 
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat Elver niet aan alle randvoorwaarden voldoet voor een effectief onboarding-proces. Met name ontbreekt het aan het monitoren van prestaties en het ontvangen en geven van feedback, zowel formeel als informeel. Tegelijkertijd zijn er al goede activiteiten ingezet door de organisatie zoals, de introductiebijeenkomst en de introductiewebsite (Beleef Elver & Elver Start). Desalniettemin is er nog te weinig bekendheid over deze activiteiten bij de huidige werknemers. Wat tot gevolg heeft dat het aanbod niet optimaal wordt benut. De randvoorwaarden die ontbreken in het huidige proces kunnen grotendeels worden opgevangen door de inzet van een contactpersoon binnen een zelfwerkend team. In het advies wordt dit aspect dan ook verder uitgewerkt zodat Elver ervoor kan zorgen dat er een effectief onboarding-proces is binnen alle teams.

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingHuman Resource Management
Datum2019-04-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk