De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

ICT vraagt inhoudelijke kennis : schoolse kennis bepaalt de zin en betekenis van nieuwe informatie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

ICT vraagt inhoudelijke kennis : schoolse kennis bepaalt de zin en betekenis van nieuwe informatie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Met de explosieve ontwikkeling van ict wordt ons doen en laten nog veel 'kennisintensiever' dan het al was. De moderne mens wordt werkelijk overspoeld met informatie over een wereld die hij uit eigen ervaring niet kent. De vaardigheid om met deze informatie om te kunnen gaan, neemt in het onderwijs dan ook een steeds belangrijkere plaats in. Maar wil een leerling zich in die wereld oriënteren, dan zal hij die informatie ook moeten kunnen begrijpen, daarin onderscheiden tussen wat belangrijk is en wat niet, tussen wat de aandacht verdient en wat niet. Essentieel voor ordening en beoordeling is achtergrond- of contextinformatie, die iemand in staat stelt de nieuwe informatie te plaatsen en op waarde te schatten. Om over smog of de aantasting van de ozonlaag te kunnen oordelen, is kennis nodig van de klimatologische achtergronden van deze processen. En om over de komst van asielzoekers iets zinnigs te zeggen is kennis nodig van de situatie in hun land van herkomst en de reden van hun vlucht.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
InstituutAcademie Theologie
Gepubliceerd inDidaktief en School, opinie en onderzoek voor de schoolpraktijk, Meppel 2000
Datum2000-12-03
TypeArtikel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk