De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Leren beoordelen binnen de opleiding Leraar Lichamelijke Opvoeding

Open access

Rechten:

Leren beoordelen binnen de opleiding Leraar Lichamelijke Opvoeding

Open access

Rechten:

Samenvatting

Beoordelen binnen de lichamelijke opvoeding (LO) brengt een aantal specifieke uitdagingen met zich mee. Zo worden beoordelingen vaak gegeven binnen dynamische (bewegings)situaties en aan een zeer heterogene groep leerlingen qua bewegingsmogelijkheden. Bovendien kan een niet goed doordachte beoordeling een negatieve motivationele impact hebben op leerlingen tijdens lessen LO, met frustraties en angst tot gevolg.
Beoordelen binnen de LO is duidelijk anders dan bij andere schoolvakken en wordt daardoor door veel leraren LO beschouwd als een uitdagend aspect van het beroep. Een tijdlang bestond er geen specifieke onderwijseenheid die erop gericht is om toekomstige leraren LO deze vaardigheden bij te brengen. Vanuit een curriculumherziening ontstond de mogelijkheid om vanaf studiejaar 2017-2018 binnen de bacheloropleiding Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) van Fontys Sporthogeschool te starten met een tien weken durende onderwijseenheid volledig gericht op beoordelen binnen het vak LO. In dit artikel gaan we in op de opzet, de inhoud en de onderliggende theorie van deze onderwijseenheid, waarbij we tevens expliciet aandacht besteden aan de huidige visie van Fontys ALO op beoordelen binnen de LO.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Sport en Bewegen
LectoraatLectoraat Move to be
Gepubliceerd inTijdschrift voor lerarenopleiders Vol. 41, Uitgave: 4, Pagina's: 223-230
Datum2020-12
TypeBijdrage aan periodiek
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk