De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Kwaliteit van beoordelen binnen LO in Vlaanderen

Kwaliteit van beoordelen binnen LO in Vlaanderen

Samenvatting

Volgens het jaarlijks rapport van de onderwijsinspectie van de Vlaamse overheid in het secundair onderwijs (1) zijn het bieden van kwaliteitsvolle leerlingenevaluaties en het geven van feedback de twee grootste uitdagingen voor de onderwijspraktijk. Bovendien blijken leerkrachten LO moeite te hebben om op een valide en betrouwbare manier te beoordelen (2) (AIESEP, 2020) en hebben ze behoefte aan extra ondersteuning. Een belangrijke voorwaarde om hierop in te kunnen spelen is echter dat er meer bekend is over de huidige beoordelingspraktijk en de kwaliteit daarvan. Hoewel er op gebied van beoordelen al eerder onderzoek werd gedaan in Vlaanderen (3,4) is er over de kwaliteit en validiteit nog weinig bekend. In het kader van een masterthesis Sport-en Bewegingsonderwijs aan Fontys Sporthogeschool in Eindhoven werd daarom een online vragenlijst afgenomen bij leerkrachten LO in het secundair onderwijs. Ook werden er twee focusgroep-interviews gehouden om meer achtergrondinformatie te verzamelen. Er werden vragen gesteld over een aantal aspecten die volgens de literatuur van belang zijn voor een kwalitatief goed beoordelingssysteem: Betrouwbaarheid, Transparantie, Beleid, Formatief handelen en Beoordelingscompetentie.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Sport en Bewegen
LectoraatLectoraat Move to be
Gepubliceerd inLichamelijke opvoeding Magazine Bond voor Lichamelijke Opvoeding (BVLO), Gent, Belgie, Vol. 2021, Uitgave: 3, Pagina's: 9-13
Datum2021-09
TypeBijdrage aan periodiek
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk