De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Coaching volgens Werken Aan Wat Werkt

Oplossingsgericht coachen en begeleiden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Coaching volgens Werken Aan Wat Werkt

Oplossingsgericht coachen en begeleiden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

"Coaching volgens Werken Aan Wat Werkt. Het is de titel van dit onderzoek en geeft al aan dat het bovenliggende thema van dit onderzoek coaching en begeleiding is. In dit stuk is de coaching gericht op leerkrachten die handelingsverlegenheid ervaren in hun omgang met kinderen met gedragsproblemen.
Middels de Werken Aan Wat Werkt-methode ( WAWW-methode) wordt bij het observeren van de leerkracht alleen gelet op datgene wat de leerkracht goed doet. De minder goede dingen worden óf genegeerd óf zijdelings benoemd. Zelfs in dat laatste geval wordt gekeken naar wat er, soms ondanks alle minder goede dingen, tóch goed is gegaan. Er wordt niet stilgestaan bij het probleem, er wordt gekeken naar de oplossing ervan. Interessanter dan je af te vragen waarom de dingen fout gaan, is je af te vragen waarom de dingen goed gaan. Wat maakt iets tot een succesvolle situatie en hoe is dat in te zetten op andere momenten. Samen met de gecoachte leerkracht wordt gelet op juist die situaties en wordt stilgestaan bij het handelen van de leerkracht op dat moment. Wat in het handelen van de leerkracht draagt er toe bij dat het goed gaat.
Het doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van coachende vaardigheden door de onderzoeker geweest. Om de mate van succes en ontwikkeling te meten is gebruik gemaakt van verschillende onderzoeksinstrumenten. Zo wordt gebruik gemaakt van een voor- en na-interview waarmee de ontwikkeling over het hele traject kan worden bepaald. Een evaluatieformulier dat zowel door coach als gecoachte na ieder coachingsgesprek wordt ingevuld brengt ieder gesprek an sich in beeld. Op basis van alle uitkomsten tezamen wordt de conclusie getrokken óf en in welke mate de coachingstrajecten als succesvol betiteld kunnen worden en in hoeverre de coachende vaardigheden van de onderzoeker zijn ontwikkeld en verbeterd.
Het onderzoek is zowel theoretisch als praktisch van aard. De theoretische onderbouwing zorgt voor de diepgang en benodigde argumentatie van het stuk. Het praktische gedeelte wordt gevormd door de daadwerkelijke uitvoer van het geheel en de conclusies die daaraan worden verbonden.
"

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2011
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk