De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Terug naar de basis, materiaal of methode

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Terug naar de basis, materiaal of methode

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In deze inleiding beschrijven we de aanleiding waarom we het rekenonderwijs op twee Deventer Montessorischolen onder het vergrootglas hebben gelegd. We hebben daarvoor de didactiek van Montessori en die van de methode Rekenrijk met elkaar vergeleken. Dit heeft geleid tot een aantal aanbevelingen waar onze beide Montessorischolen iets aan hebben. Belangrijk daarbij is dat we de
mogelijkheden van de Montessorididactiek hebben afgezet tegen de groeiende zorg voor rekenzwakke kinderen die ook op onze scholen in het kader van de wet op WSNS recht hebben op passend onderwijs.
Wij zijn beiden werkzaam binnen het Montessorionderwijs. In Deventer vormen drie locaties samen de Deventer Montessori school. Daarnaast zijn er in Colmschate twee Montessorischolen die samen met de Deventer Montessorischolen en een Montessorischool in Almelo vallen onder hetzelfde bestuur. Beiden zijn we als leerkracht verbonden aan de school in Deventer en Colmschate. We werken beiden met veel plezier op de Montessorischool.
Het Montessorionderwijs spreekt ons aan vanwege de materialen die er gebruikt worden maar vooral vanwege de visie van Maria Montessori, die binnen de school wordt uitgedragen.
Kinderen kunnen op een individuele manier aan het werk. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Daarbij spreken we de zelfstandigheid aan die kinderen hebben en ontwikkelen die verder.
Het materiaal van Maria Montessori is het uitgangspunt van de reken-wiskunde leerlijnen die we de kinderen aanbieden. Maria Montessori heeft op het gebied van rekenen een fundamentele inbreng gehad in het huidige rekenonderwijs.
Mede door haar visie op de ontwikkeling van het kind heeft dat uiteindelijk geleid tot het vormen van het huidige Montessorionderwijs.
Na de reguliere opleiding tot leerkracht hebben we daarom de opleiding Montessorileerkracht gevolgd. Een meerjarige opleiding waarin het uitdragen van de visie van Maria Montessori en het werken met het Montessori materiaal centraal staat. Scholing en bijscholing vormen een belangrijk uitgangspunt binnen ons onderwijs systeem. De huidige situatie is niet meer vergelijkbaar met de situatie waaronder Maria Montessori haar scholen heeft opgezet. De huidige
situatie waarin steeds meer (zorg)kinderen het reguliere onderwijs bezoeken vormt voor veel scholen een uitdaging. Zo ook voor Montessorischolen als de onze. Belangrijk uitgangspunt bij de zorg aan deze (en alle) kinderen is een goede registratie van vorderingen.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk