De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

KluppluZ speciaal voor jou: dagopvang met observatie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

KluppluZ speciaal voor jou: dagopvang met observatie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

KluppluZ speciaal voor jou. Wat zijn de ervaringen van de medewerkers KluppluZ, dagopvang met observatie met de interne procedures?

Dit onderzoeksverslag beschrijft een kwalitatief onderzoek dat is uitgevoerd bij kinderopvangorganisatie Korein; op de dagopvang met observatie van KluppluZ. Met het onderzoek is een antwoord gegeven op de volgende onderzoeksvraag: Wat zijn de ervaringen van de medewerkers KluppluZ, dagopvang met observatie met de interne procedures?

Het literatuuronderzoek geeft inzicht in wat KluppluZ en de dagopvang met observatie exact inhoud en geeft een overzicht van de procedures zoals deze op papier staan. Het praktijkonderzoek richt zich op de medewerkers die betrokken zijn bij KluppluZ; dagopvang met observatie, die middels interviews bevraagd zijn over de huidige werkwijze en hun ervaringen hiermee.
Het doel van dit onderzoek is dan om te kijken in hoeverre de medewerkers KluppluZ; dagopvang met observatie bekend zijn met de opgestelde procedures. Wat zijn hun ervaringen tot op heden. Mogelijk om zo meer zicht te krijgen op het proces en de positieve punten en aandachtspunten te formuleren.
Het verslag heeft de vorm van een literatuuronderzoek, gevolgd door een praktijkonderzoek en resulteert in conclusies en aanbevelingen om mogelijk te komen tot een betere implementatie van de huidige werkwijze.

Wat de kenmerken van dagopvang met observatie en de verschillen tussen de reguliere dagopvang en de dagopvang met observatie zijn staat in het eerste hoofdstuk beschreven. Tijdelijke opvang ten opzichte van voortdurend bij de reguliere kinderopvang. De observatie gebeurd middels observatievragen, om zo informatie te verzamelen over het kind. Vanwege de doelgroep hebben deze kwetsbare kinderen veel extra begeleiding en structuur nodig. De groep is kleiner en er staan meer pedagogisch medewerkers per kind op de groep.
Hoofdstuk 2 geeft aan wat KluppluZ is en waar het voor staat. KluppluZ is een samenwerkingsverband tussen Korein en de gemeente Eindhoven; Centrum Jeugd en Gezin. Het biedt passende opvang en zorgt o.a. door middel van haar observatiegroepen, structuurgroepen voor passende begeleiding van het kind.
Het derde hoofdstuk geeft inzicht in de procedures van de dagopvang met observatie. Het plaatsingsbeleid geeft de visie van de organisatie weer over welke kinderen je wilt opvangen en welke extra zorg je kunt bieden. Onder het plaatsingsbeleid vallen; de plaatsingscriteria, plaatsingsprocedures, volgen/evalueren en kindbespreking.

Met interviews wordt getracht in kaart te brengen hoe de huidige praktijksituatie er uit ziet en de manier waarop dit terugkomt. Er wordt beschreven wat er in het dagelijks werk nog verbeterd kan worden om de huidige praktijksituatie te verbeteren.
KluppluZ met zijn dagopvang met observatie is nu ruim een jaar geleden officieel van start gegaan. Er zijn nog steeds veel onduidelijkheden waar men tegen aan loopt en aandachtspunten waar nog mee aan de slag gegaan moet worden. Over het algemeen is men eigenlijk wel tevreden; de communicatie tussen CJG en Korein loopt steeds beter en elke dag worden er weer nieuwe stappen vooruit gezet.
Binnenkort zal er de procesbeschrijving bij CJG zijn waar aan gewerkt wordt. En zal ook een evaluatie bij de medewerkers KluppluZ van Korein plaats vinden. Door middel van het actief betrekken van de medewerkers bij het proces zal het helpen om ook alle medewerkers er bij te betrekken en/of betrokken te houden. Het zal bovendien meer duidelijkheid scheppen onder de medewerkers van KluppluZ.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Hogeschool Pedagogiek
Jaar2010
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk