De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Al spelende getalbegrip ontwikkelen: onderzoek naar het stimuleren van getalbegrip bij jonge kinderen van 4-7 jaar oud

Al spelende getalbegrip ontwikkelen: onderzoek naar het stimuleren van getalbegrip bij jonge kinderen van 4-7 jaar oud

Samenvatting

Dit onderzoek gaat over de manier waarop de leerkrachten binnen de onderbouw van onze REC-4 school binnen de behandelingsgroepen van het MKD het getalbegrip bij jonge kinderen stimuleren. De probleemstelling die ik aan de orde stel is: 'Hoe stimuleren de leerkrachten van REC-4 school werkende binnen het MKD de ontwikkeling van getalbegrip bij kleuters en hoe kunnen we dit eventueel verbeteren?'
Om een antwoord te kunnen geven op deze probleemstelling zal ik eerst een aantal theorieën weergeven over hoe men de ontwikkeling van jonge kinderen kan stimuleren. Vanwege de samenwerking tussen behandeling en onderwijs zal ik ook weergeven binnen welke theoretische kaders het aanbod aan de kinderen plaats moet vinden. Daarnaast geef ik weer wat het begrip 'getalbegrip' precies inhoudt. Ook wordt ingegaan op de manier waarop leerkrachten de ontwikkeling van het getalbegrip bij jonge kinderen van 4 tot 7 jaar oud optimaal kunnen stimuleren. Binnen onze onderwijspraktijk werken we met de methode Schatkist. Binnen deze methode onderzoek ik in hoeverre de vaardigheden behorende bij 'getalbegrip' ook daadwerkelijk aan bod komen.
Om een inschatting te maken van de manier waarop de leerkrachten binnen de onderbouw omgaan met het onderwijsaanbod ten aanzien van het getalbegrip worden er twee activiteiten ondernomen. De leerkrachten hebben een vragenlijst ingevuld waarbinnen enerzijds bekeken wordt welke componenten van voorbereidende rekenvaardigheid zij passend vinden binnen het aanbod van groep 1-2. Anderzijds geven de leerkrachten aan welke componenten prioriteit krijgen binnen hun eigen onderwijsaanbod. Met de leerkrachten wordt verder in gesprek gegaan over hun visie op het stimuleren van getalbegrip en hun ervaringen met de methode Schatkist.
Tot slot verbind ik mijn conclusie aan de resultaten van mijn onderzoek en zal ik aandachtspunten aangeven ter verbetering van het onderwijsaanbod aan de kinderen binnen de onderbouw van onze school op het MKD. Ook zal ik verder reflecteren op mijn onderzoeksproces en de resultaten van het onderzoek.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk