De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Als gegoten!?

De school als een goed zittende jas

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Als gegoten!?

De school als een goed zittende jas

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

"In mijn onderzoek heb ik twee docenten gevolgd met behulp van Video Interactie Begeleiding. Zij oefenden bewust met een aantal docentencomptenties in het lesgeven aan een jongen met het syndroom van Asperger. Zij keken met mij de beelden terug en verbeterden hun lesgeven. De didactiek blijkt het lastigst te veranderen en zal een aadnachtspunt voor de toekomst blijven.
Ook de jongen kijkt de beelden terug en uit de gesprekken die we als gevolg daarvan hebben, komt er ook voor hem een actieplan uit het filmen voort.
Voordat ik begon met filmen had ik ook gesprekken met hem en zijn moeder over zijn onderwijsbehoeften. De competenties die de docenten gingen oefenen zijn vastgesteld op grond van die gesprekken en van wat er in de literatuur bekend is.
Wat ook duidelijk werd, is dat de verbetering van de docenten goed was voor de hele klas. "

OrganisatieFontys Hogescholen
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk