De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Beeldvorming door Beeldende Vorming

Een fenomenologisch onderzoek naar interculturele ontmoeting door middel van beeldend kunstonderwijs in het VMBO

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Beeldvorming door Beeldende Vorming

Een fenomenologisch onderzoek naar interculturele ontmoeting door middel van beeldend kunstonderwijs in het VMBO

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Twee VMBO-docenten Beeldende Vakken, beiden ook student aan een MKE (Maarten Koole, studerend aan de AHK, en ikzelf, tweedejaars aan de NHL / Hanzehogeschool Groningen), leek het een goed idee om hun leerlingen via beeldende opdrachten met elkaar in aanraking te brengen. Hierbij was het uitgangspunt dat zowel de leerlingen van Koole’s ‘zwarte’ school als de leerlingen van mijn ‘witte’ school gebaat zouden zijn bij contact met leeftijdsgenoten met een andere culturele achtergrond. Dit project kreeg de naam ‘Van Noord tot Noord’ (het is een samenwerking tussen leerlingen van het Over-Y College uit Amsterdam-Noord en de Woldborg uit Grootegast, Noord-Nederland) en startte in september 2017. Leerlingen uit leerjaar 2 van het VMBO stuurden elkaar beeldende opdrachten, maakten deze en stuurden de resultaten terug met een nieuwe door henzelf verzonnen opdracht. Hierbij werden ze in onderwerpkeuze en uitvoering vrij gelaten om hen eigenaar te maken van het proces. Het onderzoek dat ik hieraan koppelde richtte zich op de ervaringen van de deelnemers, ervaringen die ik analyseerde vanuit fenomenologisch perspectief waarbij ik voor de onderzoeksuitvoering gebruik maakte van Art(s) Based (Educational) Research. Gesprekken, geluidsopnames, vragenlijsten, observaties en beeld vormden de data van waaruit ik de ervaringen analyseerde. Dit leidde tot de volgende conclusies:
-Het onderzoeksproject bleek een goede methode om leerlingen met uiteenlopende achtergronden nieuwsgierig naar elkaar te maken. Er ontstond de wens om elkaar in het echt te ontmoeten.
-De data toonden een aantal wederzijdse vooroordelen.
-Leerlingen ervoeren hun deelname overwegend als positief.
Samenvatting ook in het Engels.

Toon meer
OrganisatieHanzehogeschool Groningen
OpleidingMaster Kunsteducatie
AfdelingAcademie voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Popcultuur MINERVA
Jaar2018
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk