Lezen: een last of een lust?
Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van leerkrachten omtrent leesattitude en leesmotivatie in het speciaal (basis)onderwijsLezen: een last of een lust?
Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van leerkrachten omtrent leesattitude en leesmotivatie in het speciaal (basis)onderwijsSamenvatting
De daling van de leesvaardigheid en leesmotivatie van Nederlandse kinderen is een zorgwekkende trend, vooral binnen het speciaal (basis)onderwijs waar kinderen door leer- en gedragsproblemen extra belemmeringen ervaren in hun leesontwikkeling. Dit kwalitatieve onderzoek verkent hoe leerkrachten in het speciaal (basis)onderwijs omgaan met de leesattitude en leesmotivatie bij kinderen in de bovenbouw. Er zijn semigestructureerde interviews afgenomen bij leerkrachten uit Groningen, Drenthe en Friesland. De definities van ‘leesattitude’ en ‘leesmotivatie’ gehanteerd door deze participanten is in kaart gebracht, evenals de door hun ingezette leesstrategieën met de ervaren belemmeringen en kansen. Dit onderzoek biedt inzichten in de huidige aanpak, de ervaren moeilijkheden en mogelijkheden voor verbetering. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English
Organisatie | Hanze |
Opleiding | Logopedie |
Afdeling | Academie voor Gezondheidsstudies |
Datum | 2025-01-20 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |