De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Pesten en sociale veiligheid op scholen

Definities en keuzes op micro-, meso-, en macroniveau

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Pesten en sociale veiligheid op scholen

Definities en keuzes op micro-, meso-, en macroniveau

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit artikel worden ontwikkelingen rond pesten in het Nederlandse onderwijs beschreven. Vanuit een systemisch perspectief op pesten, worden pesten en sociale veiligheid gedefinieerd. Het model Pesten op een continuüm tussen leren leven en overleven met kwetsbaarheid als gegeven, maakt duidelijk dat pesten en sociale veiligheid niet simpel elkaars tegenovergestelde zijn. Beide hebben kwetsbaarheid als bron. Die kwetsbaarheid vraagt om erkenning en beheer. Er wordt beschreven welke keuzes er in dat kader voor een school te maken zijn op micro-, meso- en macroniveau. In een conclusie wordt gesteld dat werken aan sociale veiligheid vooral werken aan vertrouwen is; een gezamenlijk leerproces waarin bijdragen mogelijk worden gemaakt van betrokkenen op verschillende niveaus. Sociale veiligheid is een van de mogelijke uitkomsten van parallelle processen die op ieder niveau geïnitieerd kunnen worden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
AfdelingKenniscentrum Educatie
LectoraatNormatieve Professionalisering
Gepubliceerd inTijdschrift voor orthopedagogiek Instondo B.V., Dordrecht, Vol. 54, Uitgave: 2/3, Pagina's: 108-119
Jaar2015
TypeBijdrage aan periodiek
ISSN2211-6265
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk