De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Maatregelen voor anders organiseren van primair onderwijs

Een onderzoek naar hoe Utrechtse basisscholen het onderwijs anders organiseren met behulp van een subsidie vanuit Utrecht Leert

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Maatregelen voor anders organiseren van primair onderwijs

Een onderzoek naar hoe Utrechtse basisscholen het onderwijs anders organiseren met behulp van een subsidie vanuit Utrecht Leert

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In het primair onderwijs is er een lerarentekort en volgens prognoses gaat dit tekort de komende jaren verder oplopen. Basisscholen in Utrecht hebben of krijgen ook met tekorten te maken. Deze tekorten kunnen ervoor zorgen dat scholen hun onderwijs anders zullen moeten gaan organiseren. Dit betekent minder leerkrachten voor dezelfde hoeveelheid leerlingen. Utrecht Leert heeft een subsidie beschikbaar gesteld om scholen te stimuleren te gaan experimenteren met anders organiseren, om deze tekorten op te vangen. Deze subsidie heet de experimenteerregeling. Voor scholen was er 16.000 euro beschikbaar om (verder) te experimenteren met anders organiseren.

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Utrecht Leert. Het doel was om verder te kijken dan enkel te inventariseren welke maatregelen scholen nemen bij anders organiseren. Er is ook onderzocht welke keuzes scholen maakten, hoe zij het veranderproces organiseerden en wat de gepercipieerde meerwaarde voor leerlingen, leerkrachten en de school was.

Toon meer
Organisatie
Afdeling
Lectoraat
Jaar2025
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk