Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van Turkse ouders met de bestaande adviezen voor taalstimulatie binnen logopediepraktijk X.
Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van Turkse ouders met de bestaande adviezen voor taalstimulatie binnen logopediepraktijk X.
Samenvatting
Inleiding en methode: In de logopedische praktijk krijgen ouders regelmatig adviezen over het stimuleren van de taalontwikkeling van hun kind. Veel kinderen in Nederland groeien op met meerdere talen, zoals Nederlands en Turks. Voor Turkse ouders speelt het behoud van de moedertaal vaak een belangrijke rol, bijvoorbeeld vanwege de culturele identiteit en het contact met familie. Daarnaast kunnen cultuurverschillen, taalbarrières en opvoedingsstijlen invloed hebben op hoe deze ouders taalstimuleringsadviezen ontvangen en toepassen.
In de literatuur is weinig bekend over hoe Turkse ouders de bestaande taalstimuleringsadviezen ervaren. Om inzicht te krijgen in deze ervaringen is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek richt zich op hoe Turkse ouders de bestaande taalstimuleringsadviezen ervaren binnen logopediepraktijk X. Voor dit onderzoek is gekozen voor een kwalitatief onderzoeksdesign, waarbij semigestructureerde interviews zijn afgenomen met vier ouders met een Turkse achtergrond, van wie de kinderen in logopedische behandeling zijn.
Resultaten: Uit de interviews blijkt dat ouders de taalstimuleringsadviezen over het algemeen als bruikbaar en waardevol ervaren. Zij geven aan dat de adviezen hen handvatten bieden om de taalontwikkeling van hun kind te ondersteunen. Tegelijkertijd ervaren zij diverse belemmeringen bij het toepassen van deze adviezen, zoals taalbarrières, tijdgebrek en een beperkte motivatie van het kind. Ondanks deze uitdagingen tonen ouders een hoge mate van betrokkenheid, zij volgen bijvoorbeeld taalcursussen en zoeken actief naar manieren om hun kind te stimuleren. Bovendien waarderen zij de culturele sensitiviteit van de logopedisten.
Conclusie: Dit onderzoek laat zien dat Turkse ouders binnen logopediepraktijk X de taalstimuleringsadviezen van logopedisten over het algemeen positief ervaren. Wel ervaren zij praktische en taalgerelateerde barrières bij het toepassen van deze adviezen. Op basis van de resultaten worden aanbevelingen gedaan voor de logopedische praktijk en voor vervolgonderzoek.
| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Datum | 2025-09-01 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |































